De hype genaamd Battlefield 3

Er was eens een hype. Een hype gecreeërd door een overkill aan grafische schoonheden, door realisme, door een groep ‘gamers’ die overtuigd was van de vernieuwingen die deze hype bracht, door unieke spelervaringen die trailers lieten zien, door de allervetste multiplayer ooit en door het alles vernieuwende Battlelog. Deze hype heet Battlefield 3. Maakt de game de hype waar of is het de zoveelste hype die niet is wat je hoopt als je hem voor het eerst in je handen krijgt? 

Hype, hype, hype. Je zou bijna denken dat ik mijn review bovenaan in Google probeer te krijgen door te vaak met het woord te strooien, niet dat dat tegenwoordig nog werkt. Hypes, daar zal het in deze recensie veel over gaan. Ik noem dan ook een zestal hypes en probeer deze zo duidelijk mogelijk te beoordelen.

Battlefield 3 kent drie verschillende onderdelen: single player, multiplayer en co-op. Het is niet mijn intentie om een perfecte review te schrijven, ik hoop alleen wel dat lezers er iets aan hebben en dat doe ik graag op mijn manier.

Single player

Je speelt  het spel als Sergeant Henry Blackburn, een Amerikaanse marinier. Direct in het begin wordt je het verhaal ingesmeten met veel actie, de snelheid van een trein en allemaal vijanden van wie de nationaliteiten op dat moment nog onbekend zijn. Het is een indrukwekkend begin en zorgt ervoor dat je direct op het puntje van je stoel zit. Heel knap van DICE. De missie eindigt met een klap en het is alweer acht uur vroeger. Oh, nu weet je direct hoe het verhaal gaat lopen. Een verhoor á la Black Ops begint door Sgt. Miller en Lt. Hawkins, jij speelt de flashbacks. Solomon is je grote vijand. Zoals in iedere first person shooter draait het ook deze keer weer om het vermoorden of vangen van deze bad guy. Of eigenlijk om het voorkomen van een nucleaire explosie, maar dat klinkt weer zo extreem. Is dit spoilen? Ja, dat is het, maar ik zal nu stoppen met het verpesten van jullie gamebeleving.

Hype #1: Grafisch gezien sterker dan elke andere fps. 

Normaal zou ik nooit beginnen met de graphics, toch wil ik hier direct aandacht besteden aan de eerste hype, de grootste hype. Over de graphics kan ik heel kort zijn. Deze zijn prachtig. Omgevingen, schaduwen, lichtinvallen, regen, details in personages, wapens, noem maar op. Het ziet er allemaal mooier uit dan welke shooter die ik heb gespeeld dan ook. De Frostbite 2 engine heeft hier goed zijn werk gedaan. Ook explosies zien er beter uit dan in andere games. Je zicht vermindert wanneer de kogels om je heen vliegen of granaten naast je ontploffen. Het zorgt allemaal voor een realistischere ervaring. Graphics maken een meestal game niet, maar in het geval van Battlefield 3 heeft het wel enorm veel toegevoegde waarde. Maakt dit de hype dan waar? Ja, qua grafische schoonheid stelt deze game niet teleur.

Realistisch geluid zorgt voor een nieuwe vorm van beleven. 

De franchise staat al sinds Battlefield 2 bekend om zijn voertuigen en geluid. DICE weet dat geluid de beleving is en dat hebben ze goed gedaan. Je hoorde het enorme gewicht van een tank toen al voorbij je rijden, de geluiden van explosies klonken altijd enorm realistisch, wapens hadden een totaal verschillend geluid en muziek ondersteunde de game altijd erg efficient. Het staat nooit te hard in vergelijking met wat er op het slagveld gebeurt, maar je hoort het net. Is er voor Battlefield 3 dan nog wel iets te verbeteren? Ja, Battlefield 3 maakt het allemaal net wat realistischer. Je hoort jezelf ademen als je moe bent of geraakt wordt door een kogel. Je hoort conversaties tussen jou, je teamleden en de hq. Je hoort allemaal kogels om je heen vliegen. Het lijkt echt, althans, dat denk ik. Niet dat ik zelf ooit beschoten ben. Een hoogtepunt was de muziek in een missie waar je in een straaljager zit. Meer dan dit zal ik niet verklappen, maar eenmaal in het level weet je wat ik bedoel.

De AI is goed, doch slecht. 

In veel recensies heb ik al gelezen hoe slecht de AI wel niet is. Ben ik het daar mee eens? Nee. Zeker niet. Ik ervaarde dat namelijk anders. De tegenstanders hebben eindelijk eens geen ogen die door muren heen kunnen kijken. Gevolg: je kunt eindelijk fatsoenlijk flanken. Op easy schieten ze niet op je als je flankt, op hard doen ze dit wel. Ze schuilen veel en komen niet op je afgerend alsof ze Rambo zijn. Maakt dit de single player moeilijker? Nee, dat niet. Het maakt het duidelijk makkelijker, maar dat betekent toch niet dat de AI slecht is? Voor mensen die zich afvragen hoe moeilijk de game is: vergelijk ‘hard’ met ‘hardened’ op Call of Duty. Geen veteran, want dat is toch een tikkeltje minder makkelijk. De AI van je teamleden is wel een minpuntje. Snelle spelers moeten veel op ze wachten en ze schieten eigenlijk alles kapot. Eigenlijk te goed dus misschien. Als je ergens blijft liggen kan je volgens mij zonder al teveel te schieten het spel doorspelen. Niet dat ik jullie probeer te activeren om dit te gaan doen, plezier blijft toch nog het belangrijkste van gamen.

De afwisselende levels zorgen voor een fantastische playthrough.

Het verhaal speelt zich af aan de grens tussen Irak en Iran, en in de steden New York, Parijs en Sarajevo. De levels kennen veel afwisseling. Zo kom je langs grote, droge, kale vlaktes, loop je door flink beboste gebieden rondom Sarajevo (correct me if I’m wrong), maar zul je je ook door hypermoderne gebouwen moeten wurmen en zal je zoals ik al eerder heb vermeld, een level in de lucht moeten spelen. Is de Single Player te vergelijken met Bad Company? Nee, zeker niet. Zoveel humor als ze in Bad Company hebben gegooid, zo serieus zijn het verhaal en de levels in dit derde deel. Is dit allemaal vernieuwend? Nee, zo zou ik het zeker niet noemen. Toch zorgt deze samenstelling van levels ervoor dat je niet het idee krijgt van: hé, hier ben ik toch al eens geweest? Alle levels heb je na 5-6 uur wel gehaald (ervaren gamers op hard, minder ervaren gamers op medium), maar na deze uren spektakel heb je ook wel genoeg gezien om het enorm gaaf te vinden.

Bugs, WAAR?!?!?

Zelf heb ik in mijn playthrough geen enkele grote bug ondervonden, maar ik wil het wel even aankaarten. Van velen heb ik namelijk gehoord dat hun game vol zat met bugs. Of deze spelers op een andere manier spelen dan ik of dat ik gewoon geluk heb gehad kan ik niet beantwoorden. Het schijnt geen uitzondering te zijn dat je achter je tank hangt of dat je vast komt te zitten in een deur of plant. Wel moet ik zeggen dat de game af en toe stottert wanneer de auto-save zijn werk doet. Het haalt je toch een beetje uit het verhaal.

Hype #2: Battlefield 3 is net echt, oké, zonder de onrealistische elementen meegerekend. 

Is Battlefield zo realistisch als gesteld werd? Ja en nee. Qua beleving op het slagveld, de wapens, de omgevingen en de oorlog is het naar mijn idee realistisch, maar er zijn genoeg punten die totaal niet realistisch zijn. Naast het feit dat je gewoon normaal kan lopen als je een kilo lood in je benen hebt gekregen en de ‘hp refill’, zit je binnen een halve seconde in je tank. Dat is toch jammer? Een animatie van een paar seconden had ik persoonlijk zoveel meer gewaardeerd. De reden die DICE gaf was geloof ik dat de gameplay zo sneller werd. Ja, in de multiplayer, maar waarom dan ook de animatie weglaten uit de single player?

Hype #3: Is de single player nou echt zo vernieuwend als de hype stelt?

Nee, maar willen we dat wel? Innovatie is belangrijk. Originaliteit is belangrijk. Althans, in algemene zin. Maar geldt dit ook voor dit genre? Volgens mij namelijk niet. Je kan wat dingen veranderen als het geluid, waar Battlefield dan wel weer in geslaagd is, maar qua gameplay blijft het al jaren redelijk gelijk en dat is maar goed ook. Ik hoef geen bedachte wapens, ik wil bestaande steden en ik schiet liever op de manier zoals ik het gewend ben. Ja, er zijn wel wat kleine elementen veranderd, die ik hier niet ga verklappen. Ja, dat maakt de beleving ook weer wat beter, maar écht grote veranderingen ben ik niet tegengekomen. Ik zou graag het verhaal noemen, maar die is zo cliché dat ik dat maar niet doe.

Co-op

Over de co-op zal ik heel kort zijn. Het is een erg leuk toevoeging, doet me heel erg denken aan Spec-Ops van concurrent Call of Duty. Je kunt kiezen uit een zestal missies die je met onbekenden of met vrienden mag proberen te halen. De moeilijkheidsgraad van deze missies ligt heel erg laag, zelfs op hard, maar mocht je willen gaan voor de platinum trophy of 1000GS, dan zitten er zeker wel een aantal uitdagende missies tussen. De missies variëren van helikoptervluchten tot het redden van hostages en van invallen á la Splinter Cell tot het verdedigen van humvees tegen grote groepen soldaten en tanks. Genoeg variatie om je een dagje mee zoet te houden. Een headset is hier zeker een vereiste, anders haal je het simpelweg niet. Noemenswaardig is nog wel dat je met co-op wapens kunt verdienen, die te gebruiken zijn in de multiplayer. Een groot gemis is hier toch wel dat je dit onderdeel niet via splitscreen kunt spelen. Je hebt dus echt mensen nodig die zelf beschikken over een exemplaar van Battlefield 3 en eenzelfde console als jij.

Multiplayer

Hét pareltje van Battlefield 3. Datgene wat de korte single player moet goedmaken. Maar is het daadwerkelijk zo goed als mensen zeggen dat het is?

De besturing

Voor veel mensen zal de besturing even wennen zijn, zeker wanneer ze enkel Call of Duty games gewend zijn. Wat ik hiermee bedoel is dat alles net even wat slomer werkt en dat met name het schieten voor velen wat lastiger zal lijken. Is dit ook zo? Nee! Het schieten is eigenlijk enorm makkelijk, al is dit in de multiplayer beter te merken dan in de single player. In de single player zal je waarschijnlijk heel veel in bursts schieten. In de multiplayer kan dit natuurlijk ook en is dit in de meeste games ook het beste om te doen. In Battlefield 3 is dit totaal anders. Bursts helpen wel, maar lang niet zo goed als op de juiste manier automatisch te schieten. Het trucje mogen jullie zelf uitvinden, maar dat lijkt me niet al te lastig. Online blijkt alleen wel hoe weinig mensen het trucje beheersen, want ik zie het eigenlijk nooit gebeuren. Verder zijn de controls prima. Liggen met R3 (360 rechteranaloge indrukken, denk ik) en verder zoals het in vrijwel alle shooters is.

Maps

De multiplayer kent negen maps in de landen waar de single player zich ook afspeelt. Het zijn net als in de single player zeer afwisselende maps. Naar mijn idee is dat één van de belangrijkste aspecten van een multiplayer, iets wat veel multiplayers ook missen. Aan de hand van de mode (zie hieronder) die je speelt en met de hoeveelheid aan spelers je speelt, worden deze maps groter of kleiner. De kleinste onderdelen van een map hebben geen voertuigen, de grotere onderdelen van een map hebben dit wel.

Modes

Battlefield 3 kent vijf verschillende modes, die gelukkig ook totaal anders zijn: Rush, Conquest, Team Deathmatch, Squad Deathmatch en Squad Rush. Bad Company spelers zijn al bekend met deze modes, maar voor mensen die nog nooit een Battlefield hebben aangeraakt is met name Rush een hele leuke vernieuwende mode. Je hebt aanvallers en verdedigers. Als aanvalsteam krijg je een bepaald aantal levens waarmee je een soort van checkpoint mag halen om twee bases van de verdedigers op te blazen. Lukt dit, dan ga je vervolgens naar een volgende deel van de map om de volgende bases op te blazen. Totdat je alles hebt opgeblazen of dat al je levens op zijn. Het is een unieke mode en zeker leuk om af en toe te spelen. Conquest is een mode waar je simpelweg gebieden probeert te veroveren door bij een vlag te gaan staan. Call of Duty fans zullen het een soort van domination noemen, waar het ook eigenlijk op neer komt. Alleen dan grootschaliger en met voertuigen. Squad Rush is een verkleinde rush dus behoeft geen verdere uitleg. Squad Deathmatch vind ik dan wel weer een hele grappige en originele mode. Je speelt namelijk met je squad tegen drie squads tegelijk. Daardoor kan je heel tactisch te werk gaan in een grote map waar ook voertuigen gespawnd worden. Erg leuk voor de afwisseling.

Respawnsysteem

In alle modes, behalve team deathmatch, kan je spawnen op je squad. Dit zorgt ervoor dat je niet zo enorm ver hoeft te lopen. Het draait immers om kills en objectives, niet om hoeveel kilometer je kan lopen in een match. Allemaal leuk en aardig, BEHALVE in de enige mode waar je niet kan spawnen op je squad. Het systeem is daar random en met random bedoelen ze dan eigenlijk semi-random. Op zich kan je overal gespawnd worden, maar de maps hebben toch wel redelijk vaste plaatsen. Dit staat garant voor heel veel spawnkills. Niet alleen omdat je recht voor iemand spawnt, maar ook doordat je soms gewoon midden in gevechten wordt gedropt. Jammer.

Wapens

De wapens zelf zijn redelijk standaard, zoals dat hoort bij bestaande wapens. Het leuke is dat je ze heel erg uitgebreid kunt aanpassen. Zo hebben de normale wapens 19 verschillende attachments, wat kan zorgen voor hele verfijnde combinaties die precies bij jouw speelstijl passen. Smg’s, lmg’s, assault rifles, pistolen, rocket launchers, grenade launchers, shotguns, sniper rifles, claymores, c4, mortieren, mijnen en natuurlijk het mes. Het is allemaal aanwezig in Battlefield 3. Erg uitgebreid dus, maar toch standaard. De wapens zijn uit te breiden door, hoe komen ze er toch op, te levelen. Het levelen gaat erg langzaam en dat is positief. Niemand wil binnen een dag de hoogste rang hebben. Leuk om te weten is dat je met een 500 punten per minuut al drie volledige dagen moet hebben gespeeld om kolonel (level 45) te worden, wat het hoogste level is. En geloof me, 500 punten waarschijnlijk 45-55% hoger dan wat de gemiddelde gamer haalt.

Classes

Net als bij alle Battlefield games kun je hier ook weer een keuze maken tussen vier classes: assault, engineer, support en recon. Assault kan mensen healen en terugbrengen uit den dood. Support kan mensen voorzien van extra munitie. Recon kan mensen laten spawnen op een door een ‘beacon’ aangegeven punt. De engineer class is er met name om voertuigen uit te schakelen of te repareren. Nooit gebruikt, maar dat kunnen jullie mooi zelf uitvogelen. Het zorgt voor een extra tactisch aspect in de game waar jij en je team goed over moeten nadenken. Je wil niet een tank tegenkomen als je allemaal Assault bent. Then you’re fucked.

Hype #5: Is de multiplayer nou echt de beste aller tijden?

Absoluut niet. Maar dat is dan ook haast niet te halen. De multiplayer is hartstikke goed en zeker niet eentonig, toch maakt het de zogenaamde verslavingsfactor niet waar. Ik mis iets wat ik bij een Call of Duty wel krijg, maar ik weet niet wat het is. De besturing? Misschien. Of de juiste spawnplaatsen? Misschien. het is iets heel persoonlijks. Een gamer die sterk is met close combat, snelle gameplay en het veel leuker vindt om binnen te schieten dan in open vlakten, moet je ook eigenlijk niet in een game als Battlefield zetten. Tóch heeft Battlefield 3 mij heel erg enthousiast weten te krijgen. Ik speel dan wel vrijwel alleen tdm, waar de gameplay iets sneller is en waar toch wat kleinere maps zijn, toch is het knap dat DICE zoveel variatie heeft weten aan te brengen dat werkelijk waar iedere shooterfanaat heel wat uurtjes in de multiplayer kan stoppen. Ik zie in ieder geval maar heel erg weinig vernieuwing in de multiplayer ten opzichte van Bad Company, maar het speelt wel stukken fijner.

Hype #6: Hét vernieuwende BATTLELOG!

Leuk, dat Battlelog (http://battlelog.battlefield.com/bf3/gate/ ). Vernieuwend? Absoluut niet. Ik weet niet waar mensen het vandaan halen dat dit iets nieuws is, maar volgens mij zijn er genoeg voorgangers. Bijvoorbeeld http://www.myresistance.net van de Playstation exclusive franchise Resistance (Fall of Man, 2,3). Battlelog is in ieder geval een extra service waar DICE een soort van community van probeert te maken. Je kan er heel uitgebreid je stats checken, je kan er clans maken, vrienden maken en praten op een forum. Dit forum is extreem actief, dus wat dat betreft is de ontwikkelaar al geslaagd. Hieronder zie je een screenshot van Battlelog en zie je dus direct wat er allemaal te zien is van je stats. Onder ieder tabje kan je weer extra stats vinden. Uitgebreid is het dus zeker. Al is het maar de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk gebruik gaan maken van zoiets als dit. Konden ze niet beter tijd steken in de bugs in plaats van een extra als dit?

Conclusie: Maakt de game de hype waar of is het de zoveelste hype die niet is wat je hoopt als je hem voor het eerst in je handen krijgt? 

Het maakt de hype deels waar. Er zit zeker vernieuwing in (geluid) en grafisch gezien is het één van de sterkste games ooit. De multiplayer is enorm sterk, maar zeker niet de sterkste aller tijden en Battlelog is niet iets waarover je zou mogen hypen. Het is jammer dat het de hype niet waarmaakt, maar aan de andere kant was dit natuurlijk ook onmogelijk. DICE is God niet.

Call of Duty Modern Warfare 3 of Battlefield 3? 

Ik geef de game iets hoger dan het gemiddelde op Metacritic.com: een 8,8. Het is een game die iedere shooterfanaat binnen moet halen, net als concurrent Call of Duty. Leuke fanboydiscussie, toch? Maar ik begin hem lekker toch! Maak geen keuze tussen de games. Koop ze beide.  Twee totaal verschillende games, juist daarom is het nodig om beide aan te schaffen. Wie houdt nou niet van variatie? [8,8]

2 gedachtes over “De hype genaamd Battlefield 3

Reageren!

