Iedereen is tegenwoordig een n00b

Tjah, wat een belachelijke titel. Belachelijk, maar waar. Waar zijn al die écht onderscheidende gamers van de vorige generatie? Nergens. Alle multiplayer games worden toegankelijk gemaakt om de nieuwe soort gamers aan trekken. Gamers die minder spelen, gamers die per persoon minder uitgeven, maar ook gamers waarvan er veel meer zijn. Deze games zijn heel erg goed, maar toegankelijk. Ik zal mijn standpunt proberen te verdedigen en geef daarbij fantastische tips om n00bs te misbruiken en je k/d te verhogen …

Bij de vorige generatie games waren ‘skills’ nog belangrijk. Een SOCOM, Battlefield Modern Combat, Halo, Killzone, Ghost Recon, Medal of Honor. Allemaal console shooters, allemaal aardig hardcore. Kwam iemand in je rug? Prima, zelfs dan won je als je accuraat kon schieten. Reflexen, nauwkeurigheid, tactisch inzicht; alles was belangrijk. Supergrappig dat mensen durven zeggen dat ze goed zijn in een spelletje die een dikke laag aim-assist over zich heen heeft (alle nextgen FPS). Dat is hetzelfde als zeggen dat je goed bent in schaken en dat een vaag elfje in je oor fluistert hoe je schaakmat krijgt. Het belangrijkste nog: de leercurve. Hoe lang duurde het voordat mensen deze games een beetje konden spelen? Heeeul lang. Daarom waren deze games jarenlang populair. Nee, dit stopte niet bij twee maanden zoals bij de huidige generatie. De games van nu zijn vele malen beter, maar het duurt nog geen week voordat je gezien wordt als ‘pro’. Eigenlijk ben je nog steeds een nOOb, anderen zijn gewoon nog erger. Of willen jullie zeggen dat jullie blij zijn met jullie aim-assisted kills van Call of Duty?

Veel onzin, maar om even tot mijn  punt te komen. Ik krijg online veel berichten van mede-n00bs die  denken dat ik ‘pro’ ben omdat mijn k/d gemiddeld tussen de 2,5 en 4,5 ligt op games als Battlefield, Killzone en Call of Duty. Betekent dit dat ik goed ben? Nee, natuurlijk niet. Het betekent dat ik weet  hoe ik de belachelijke toegankelijkheid moet gebruiken. Of misbruiken of hoe je het ook wel noemen. Als ik tips mag geven, zullen deze basic zijn. Misschien zelfs zo basic om van te huilen. Misschien zelfs beter dan al die video’s die laten zien hoe je een goede online gamer kan worden. Alsof dat helpt, iedereen speelt anders. Niet iedereen kan op een bepaalde manier spelen. Als je moeilijk traag bent, ga je natuurlijk niet smg-rushen. Dan blijf je liever op een afstandje. Mensen die zo graag minder n00b zijn dan anderen en een mooie k/d willen, moeten de volgende basisregels kennen:

  • DO NOT DIE! Focus je niet op de hoeveelheid kills, maar op de hoeveelheid deaths. Betekent dit dat je moet campen? Nee, juist niet. Daarmee haal je misschien een k/d van maximaal 3. Daarboven hou je niet vol, behalve tegen de slechtste 10% van de spelers. Nee, je moet tactisch lopen. Wegen nemen die anderen niet nemen. Lekker in de rug komen, concentreren. Doen alsof het geen spelletje is. Fanatiek zijn.
  • DO NOT BITE THE BAIT! Heel vaak lopen mensen alleen, dichtbij hun groep, en veel spelers gaan als een achterlijke  achter de vijand aan. Sla de persoon over en pak hem samen met z’n groepsgenoten. Een SMG will do. De verleiding niet weerstaan om een kill misschien te laten wegrennen is schijnbaar één van de moeilijkste dingen in de game. Gelukkig loont het bijna altijd met meer kills.

Klinkt logisch toch? Precies. Waarom mensen mij dan om tips vragen, geen idee. Logisch nadenken en zulke simpele regeltjes volgen zorgt ervoor dat iedereen een mooie k/d kan krijgen. Iedereen blijft een n00b, maar met dit soort belabberde tips kan je iets minder n00b lijken. Ja, het gaat om lijken. Het misbruiken van je stats, zonder vals te spelen. Een k/d is een mooie weergave van iemands speelstijl. Iemand met een k/d van 6 is geen pro. Het blijft een n00b. Iedereen is tegenwoordig een n00b.

Wat is jullie k/d en hoe pro vind jij jezelf? 

3 gedachtes over “Iedereen is tegenwoordig een n00b

  1. De tijden van Socom II zijn al lang voorbij, zie ze niet meer terugkomen. De AIM assists en dergelijke zullen blijven en men zal nog meer hulp krijgen dan het nu al is. Hoeveel COD “experts” zouden kills kunnen maken zonder Killstreaks & Killstreak Rewards? Zonder Grenade launchers, rpg’s, mijnen, claymores, turrets en dergelijke meer? Er zouden een pak “experts” afvallen en dan pas zouden ze begrijpen hoe “goed” ze wel zijn.

    Ik blijf lezen op het internet en Socom 2 HD remake is nog steeds een mogelijkheid, eens dat terug komt zullen we de groentjes van de veteranen kunnen onderscheiden. Het zal niet lang duren voor iemand dan zegt “deze game is stom ik ga altijd dood, COD is veel beter” en dergelijke meer. Ik kan alleen maar wachten op dat moment…

    Like

  2. Het is vast allemaal waar wat je zegt, maar vergt het het niet ook ‘skills’ om je aim- assist goed te gebruiken? Zeker in BF zie je dat het lang duurt voordat nieuwkomers goed kunnen richten. Met Call of Duty heb je een punt. Ik heb zelden het idee dat ik iets bijzonders doe op CoD, en toch krijg ik na ieder potje een friend-request. Dat we allemaal noobs zijn, maar dat is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Richten is maar een deel van een shooter, navigatie is veel belangrijker.

    Like

Reageren!

