Wat voor soort gamer ben jij?

IEDEREEN IS ANDERS. Zo’n cliché heeft geen extra uitleg nodig. De één vindt het behoorlijk vervelend om in hokjes geplaatst te worden, omdat hij of zij in chaos wil leven. De andere hecht veel waarde aan hokjes, omdat hij of zij juist structuur nodig heeft. Aangezien ik tot de tweede groep behoor, vind ik  het erg leuk om aan jullie verschillende gamer profielen te introduceren. Deze zijn bedacht door Richard Bartle in 1996 voor de voorganger van de MMO’s: MUD (Multi User Dungeon). Het was vaak een text-based virtual world. De theorie kan gebruikt worden in het hedendaagse gamen en ik zie het zelfs terugkomen in fora. Heel duidelijk zelfs. Wat zal jij zijn?

Het zit dus zo. Bartle onderscheidt vier profielen van elkaar door ze te analyseren op interactie vs. actie en spelers vs.  de wereld. ‘Interactie’ houdt in dat de speler het belangrijk vindt om te praten over de game of allerlei andere zaken. ‘Actie’ houdt in dat het belangrijk is om daadwerkelijk iets te ondernemen. ‘Spelers’ houdt in dat de speler zich richt tot andere gamers. ‘Wereld’ houdt in dat de speler zich richt op alles wat in de game aanwezig is, behalve de spelers zelf. In een model ziet het er dan als volgt uit:

Het model kent dus de actie op spelers als ‘Killer’. De actie op de wereld is een ‘Achiever’. De interactie met spelers is een ‘Socialiser’ en interactie met de wereld is een ‘Explorer’.

  • Killer: Iemand die gemotiveerd is door zowel kills als pesten van andere spelers. Dit kan je zien als een speler die graag andere gamers afmaakt in TDM of iemand die trollt op fora of in games, maar ook als iemand die The Sims speelt en er alles aan doet om de Sims te laten doodgaan.
  • Achiever: Iemand die gemotiveerd is door het verkrijgen van punten, virtueel geld, zeldzame outfits, leveling. Dit zijn de spelers die in dure outfits lopen en pronken met hun hoge levels. Mensen die in Call of Duty pronken met prestiges en emblems.
  • Socialiser: Iemand die gemotiveerd is door gesprekken met andere gamers. Deze spelers zien een game meer als een chatroom. Het zijn de spelers die bij een shooter meer praten dan spelen en mensen die goed hun weg kunnen vinden in games als Home.
  • Explorer: Iemand die gemotiveerd is door het vinden van nieuwe plaatsen in de game wereld. Dit zijn spelers die heel veel geven om de achtergrond van het verhaal, meer dan het verhaal zelf.  Ze spelen niet voor kills, maar  voor het ontdekken van nieuwe dingen.

Het is een interessante theorie en dit is beslissend voor game designers. Het zit namelijk zo: de profielen reageren nogal sterk op elkaar.  Een killer heeft niets in een game te zoeken waar niemand gepest of gekilled kan worden, waar geen uitdaging is. Een killer geilt op het feit dat een achiever kwaad wordt als hij hem tijdens een belangrijke quest killed. Een explorer wil sowieso niet battlen en het probleem is alleen dat explorers er over het algemeen niet om geven en als ze terugvechten, kunnen ze nog wel eens voor verrassingen zorgen. Een explorer is de killer’s grootste nachtmerrie. Killers spelen om te presteren en te irriteren en een explorer boeit het gewoon niet zoveel. Geen plezier dus. Socialisers spelen gewoon niet meer als er teveel killers in een game aanwezig zijn. Zo heeft ieder profiel een bepaald effect op de ander. De balans is hierin belangrijk. Wil de ontwikkelaar een killer game, dan moet hij het onaantrekkelijk maken voor explorers en enorm  aantrekkelijk maken voor achievers. Veel quests, levels, zeldzame artikelen en vooral challenges én bijbehorende prijzen!

Wat ben jij? Doe hier de test. 

De test kan je doen door op de volgende link te klikken: http://www.gamerdna.com/quizzes/bartle-test-of-gamer-psychology

Zelf ben ik 100% killer en 67% achiever. Dat kan, want het staat als Killer vs. Socialiser (dus 100/0) en Achiever vs. Explorer (67/33). Ik merk het ook heel duidelijk en ik kon van tevoren wel aangeven dat killer verreweg het hoogste stond en dat er geen socialiser in mij zit. Al die sociale contacten in een online game zijn voor mij onnodig. Ik wil presteren, hoge levels halen en ik ben best gevoelig voor moeilijke challenges en zeldzame voorwerpen. Killer daarentegen is duidelijker. In  iedere game die ik speel, pest (‘treiteren’ en provoceren) en kill ik. Wél moet ik hierbij zeggen dat ik bij een keuze altijd voor de goede kant kies (bijvoorbeeld inFamous). Op fora ben ik een lange tijd een troll geweest. Jammer. Leuk. Beide. Dat doe ik tegenwoordig (bijna) niet meer, maar de psychologie hierachter is fantastisch.

Ik herken heel duidelijk op fora dat sommige mensen de échte killers zijn. Flinke sneren, provoceren, trollen en vooral er keihard op in gaan. De achievers zijn mensen die de badges willen halen, hoge berichtaantallen en alleen maar opscheppen over hun prestaties. De socialisers zijn de mensen die op ieder forum de ‘kroeg’, algemeen, off-topic of hoe het ook genoemd is, gebruiken om te praten over van alles en nog wat. De explorers zijn de mensen die overal heel diep op ingaan, grote topics aanmaken met veel nuttige informatie. Er is vaak enorm veel tijd in gestopt en ze zijn er dan ook blij mee dat anderen daar het nut van inzien en dat zij laten zien dat ze meer weten dan de rest. Erg grappig dus dat het zo door te trekken is.

Als jullie de test doen zie ik graag de uitslagen in een reactie onder dit bericht, maar vooral ook hoe je jezelf erin herkent. Ik ben benieuwd…

Bron: MUD

Advertenties

7 gedachtes over “Wat voor soort gamer ben jij?

  1. Die van mij is explorer en socializer en daar herken ik mij ook wel in. Speel een game vaak liever vanwege de setting en het verhaal dan voor de kick van de actie. Daar komt dan ook gelijk het socialiseren bij kijken. Ik kan echt onwijs lang praten over de meest onbeduidende dingen in een game. Weet nog dat ik uren achtereen met een vriend over Bioshock 1 aan het praten was 😛 en dan vooral over de achtergrond verhalen van ieder personage en kleine details in de omgevingen. Goede tijden 🙂 Kijk daarom ook onwijs uit naar Bioshock Infinite, al verwacht ik daar geen personages als Sander Cohen.

    Maar dit is dan ook vooral in RPG’s. Wanneer ik een multiplayer shooter speel dan ben ik zo competitief als maar kan.

    Like

  2. 100% Explorer
    -94% Social
    -47% Achiever
    33% Killer

    Interessant om te weten, zo te zien ben ik een echte loner die het vooral gaat om het ontdekken van nieuwe dingen die tegelijkertijd in mijn voordeel kunnen werken tegen andere spelers. Dat herken ik ook wel, ik ben altijd geneigd naar de ‘dark side’ in games en zal zelden de held uithangen. Daarom vind ik games als Skyrim en RAGE ook zo vet, omdat je dan echt het gevoel hebt dat je de hele wereld tegen je hebt en ze toch te slim/sterk af bent.

    Like

  3. Ligt er aan. Brink heb ik een aardig tijdje gespeeld en daar werden kills niet eens bijgehouden. Daar draait het alleen maar om exp. Bij Call of Duty 4 keek ik dan alleen weer naar KD ratio. Het draait bij mij dus eigenlijk om gewoon bovenaan staan aan het eind van een potje, wat daar ook voor nodig is.

    Like

Reageren!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s