Top 10: First Person Shooters

Lijstjes. Je hebt ze in allerlei vormen en maten. Sommige lijstjes zijn interessant, andere lijstjes zijn irritant. Vandaag ga ik jullie interesseren of irriteren met mijn top 10 van First Person Shooters. Het is een lijstje van shooters die ik tijdens het spelen supertof vond. Ik houd dus enorm veel rekening met de tijd van uitbrengen…

#10 Turok 2: Seeds of Evil (1998, N64)

Turok 2 is een fps waarin jij, Joshua Fireseed, een gevaarlijk alienras ‘Primagen’ moet uitroeien. Primagen zijn een soort gemuteerde dinosauriërs die door de tijd zijn gevlogen. Om het nog grappiger te maken, slaan, bijten en schoppen deze dino’s niet alleen, ze proberen je ook nog eens te raken met vage laserballetjes, LOL! Je wordt geleid door een blauw, grappig uitziende vrouw (Adon) die je veel door de game hoort praten en moet de opper Primagen doden om de wereld van Adon te redden. Wat deze game zo vet maakt, zijn de geweldige AI en wapens. De Primagen kunnen je alleen maar zien als ze je in het echt ook zouden kunnen spotten, vochten tegen elkaar voor wie de prooi kreeg en probeerden je in te sluiten. In deze periode van games, was dat nog nauwelijks mogelijk. De wapens waren stuk voor stuk bruut, maar het wapen dat ik heb uitgekozen voor het filmpje hieronder toch wel het tofst: de cerebral bore. Niet dat ik toen wist wat dat betekende. Oké, nu trouwens nog niet.

#9 Unreal Tournament 3 (2008, PS3)

Unreal Tournament 3 is net als iedere andere UT. Geen verhaal. Gewoon battlen. Team Deathmatch en Capture the Flag zijn de belangrijkste modes die online tegen mensen gespeeld worden en offline tegen bots. De game biedt een aantal enorm epic maps, supervette wapens met meerdere functies en voertuigen die echt iets toevoegen. Ik heb zelfs de game in een Final Fantasy stijltje gespeeld als Cloud Strife.

#8 Killzone 3 (2011, PS3)

Killzone 3 is het nieuwste deel uit de Killzone franchise. In deel 2 heb je de leider van de Helghast (de bad guys in Killzone) vermoord, waardoor de oorlog over zou zijn. Je eigen team, de ISA, wordt dan overvallen door andere troepen. Er is een nieuwe leider aan de macht gekomen en ze zijn sterker dan ooit. Killzone 3 onderscheidt zich door fantastische omgevingen, geweldige characters, epic battles tegen reusachtige Helghan en het verhaal. In het verhaal komen veel cut-scenes voor die juist laten zien hoe de vijand een aanval op jou aan het plannen is. Heel erg leuk gedaan en een perspectief die je niet vaak ziet. De multiplayer liet echter wat te wensen over. De maps vond ik erg ongebalanceerd, de campmogelijkheden werden te makkelijk en er kwamen teveel lucky headshots voor. Vandaar dat hij is geëindigd op plaats 8.

#7 Blood (1997, PC)

Blood is een horror game die zich typeert door het gebruik van, je raad het al, veel bloed. Heel veel bloed. Zeker voor toen deze game uitkwam. Ik heb vele nachtmerries van deze game gehad van stenen draken, afgehakte handen, zombies en andere demonen. En toch heb ik op een leeftijd van 7/8 jaar doorgezet om het einde te zien. Deze game is epic. Epic, raar, smerig, ziek en heeft eigenlijk gewoon een irritant hoofdpersoon die veel te veel praat.

#6 Battlefield 3 (2011, PS3)

Battlefield 3 vertelt je een verhaal vanuit het oogpunt van Sergeant Blackburn. Het is van begin tot het eind een Hollywood spektakel en heel veel mensen vonden het een rip-off van Black Ops. Dat klopt op zich wel, maar BF3 heeft dit op een hoger niveau gezet. Maar dan alsnog: als je de helft van de onrealistische hype (lees: https://ubiy.wordpress.com/2012/03/31/8/) weet waar te maken, verdien je toch wel een mooie zesde plaats.

#5 Killzone 2 (2009, PS3)

Killzone 2 verschilt maar weinig van Killzone 3. Waarom heb ik hem dan hoger staan? Heel simpel. In de tijdlijn was Killzone 2 er eerder en de prestatie was destijds groter én het enige wat minder was aan Killzone 3, was in Killzone 2 wel in orde: de multiplayer. Sterker nog, deze was enorm vet. Met een goed clansysteem, toffe maps en niet overpowerede bots. De bots die je kon neerzetten waren een leuke toevoeging aan de setting en zeker niet storend. Ook liep het allemaal soepeler en zorgden de ranglijsten (door met kleur aan te geven tot welk percentage de speler hoorde in die week) voor een zeer verslavende factor.

#4 GoldenEye 007 (1997, N64)

Deze James Bond game was zó vet. Niet zozeer door het verhaal, dat was gewoon een slap aftreksel van de film. Maar door hoe soepel alles voor die tijd liep. De splitscreen optie was ook supergaaf. Deze game was de game die ervoor heeft gezorgd dat FPS naar consoles kwamen! De hoogste moeilijkheidsgraad was ook daadwerkelijk moeilijk en de tijd die je dit met vrienden kon spelen was nooit saai. Leuke levels, een 1-shot-kill golden gun en natuurlijk andere toffe wapens, granaten en de epic mijnen!

#3 Call of Duty 4: Modern Warfare (2007, PS3)

De beste uit de serie van Call of Duty is naar mijn idee toch wel het vierde deel. Hier was de beste balans, de meeste vernieuwing en een supergrote stap vanaf deel 3. Deze game heeft er dan wel voor gezorgd dat alle andere shooters een andere weg insloegen, maar toch was deze wel heel erg tof. Met drie killstreaks en gewoon 10 prestige levels was het overzicht en de rust nog aanwezig in deze game. Helaas zijn alle delen die hierna gekomen zijn naar beneden gegaan in kwaliteit. Nog steeds kan ik mij vermaken met MW2, Black Ops en zelfs met MW3, maar het zijn stuk  voor stuk games die veel beter hadden kunnen zijn, als ze maar de juiste richting hadden genomen. Voor het geld is het te doen en dat is natuurlijk ook logisch. Toch een derde plaats in mijn top 10.

#2 Bioshock 2 (2010, PS3)

Bioshock 2 leert je kennismaken met de prachtige ‘ahum’ verwoeste onderwaterwereld van Rapture. Jij bent een Big Daddy met een hele grote drilboor en moet Little Sisters redden of oogsten, ADAM verzamelen om updates te kopen om zelf sterker te worden en om uiteindelijk bij je verloren dochter Eleanor te komen. De game heeft een ouderwetse stijl qua muziek, vendor machines en posters. Een unieke sfeer, bizarre wezens en keuzes die het verhaal enigszins aanpassen. Naast de FPS elementen, kan je ook gebruik maken van krachten die je door een soort van drugs in je lichaam krijgt. Van elektriciteit tot vuur en van water tot insecten. Het kan allemaal en zelfs combinaties van krachten zijn mogelijk. Dit maakt het verhaal supervet en de multiplayer variërend. Je vergeet zo dat je er weer heel wat uurtjes op zit en ik kijk dan ook heel erg uit naar Bioshock Infinite.

#1 Resistance: Fall of Man

Rechtstreeks gekopieerd uit mijn vorige blog, omdat beschrijving hier perfect past. De wereld van Resistance is maar vreemd. Raar uitziende hybride aliens die aan flarden geschoten worden door Nathan Hale. Dat is dan ook niet het vette. Het vette is de epic gevechten met gigantische Chimera, de wapens en ook hier weer de unieke omgevingen. Alles werkt perfect, zelfs in de multiplayer (en dat is vreemd genoeg na zoveel jaar nog steeds maar weinig voorgekomen). De multiplayer had een mooie leercurve, de wapens waren gaaf, de modes waren tof en dit was de perfecte game voor clanwars. Het bevat ook zoveel unieke elementen: wapens die door muren schieten, oververhitting van de Chimera, spijkergranaten, vuurgranaten, tags en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vergeet niet dat dit een top 10 is van games die ik heb gespeeld. Er zullen ongetwijfeld ook games zijn die ik niet heb gespeeld, maar die toch vet genoeg zijn om in deze top 10 te komen. Als je nog op zoek bent naar gratis FPS, dan adviseer ik je games uit deze top 10 te halen.

 

Wat is jouw top 10 van first person shooters? 

9 gedachtes over “Top 10: First Person Shooters

  1. Bioshock 1 was wat betreft singleplayer toch echt vele malen beter hoor 😛 Als je het alleen over de multiplayer hebt dan kan ik het wel begrijpen, want die was echt verslavend. Verder zou ik Unreal Tournement hoger geplaatst hebben. Wat me alleen opvalt is dat ik geen Medal of Honor zie in je lijstje. Heb echt alle titels in die franchise gespeeld. Allied Assault was vroeger bij mij en mijn vrienden gewoon dé multiplayer shooter.

    Like

  2. Daar heb ik wel een uitleg voor 😛

    Gek genoeg leek Bioshock mij nooit heel tof en ik heb Bioshock 2 een keer als impuls gekocht bij de V&D, omdat ik zin had in een game. Daardoor ben ik dus begonnen met Bioshock 2. Meestal is de eerste game die je ergens van speelt het beste. Dat gaat namelijk van een verwachting naar een ervaring. Van ervaring naar volgende ervaring wordt een kleinere sprong gemaakt, waardoor de uiteindelijke ervaring minder speciaal is. Deze volgorde was trouwens ook erg goed om te doen. In Bioshock werden alle vage achtergronden beschreven van de mensen die in Bioshock 2 besproken werden in die bandjes 😀

    MoH ben ik nooit een fan van geweest, dus vandaar 😉

    Like

  3. Ja ik snap wat je bedoelt 😉 maar bij een game als Bioshock is dat toch niet helemaal hetzelfde. Hoe je van deel 1 op deel 2 alles ziet veranderen in Rapture (alles is kapot) en de Big Sisters worden geïntroduceerd, is gewoon een prachtige ervaring. Wel goed dat je in ieder geval nog deel 1 hebt gespeeld achteraf.

    Heb zelf ook even goed nagedacht over een lijstje beste first-person shooters. Sowieso zouden titels als Bioshock en Resistance bij mij in een andere categorie hoger scoren, dit is gewoon puur het schieten.

    1. Medal of Honor: Allied Assault
    2. Call of Duty 4: Modern Warfare
    3. Bioshock
    4. Borderlands
    5. James Bond: The World Is Not Enough
    6. Killzone 3
    7. Resistance: Fall of Man
    8. Brink (spel zelf was een grote flop, maar als multiplayer shooter was hij erg vermakelijk)
    9. Bioshock 2
    10. Wolfenstein 3D

    Like

  4. 1. Wolfenstein: Enemy Territory
    2. Call of Duty 2
    3. Unreal Tournament 2004
    4. Call of Duty: Modern Warfare
    5. Resistance: Fall of Man
    6. Counter-Strike
    7. Call of Duty: Modern Warfare 2
    8. BioShock
    9. F.E.A.R.
    10. Doom 3

    Groetjens, Niels

    Like

  5. lees vandaag voor het eerst je blog, alhoewel ik wel al een tijdje wist dat je schreef. Je top tien komt aardig overeen met die van mij. Alleen vind ik het verschrikkelijk jammer dat of je Killzone (1!) niet meegemakat hebt of hem er bewust uit hebt gelaten.

    Ik ben namelijk van mening dat Killzone 1 op plekje 1 moet staan. In mijn top 10 wel het geval dus. Rfom komt uiteraard op plekje twee. Ik denk dat je Killzone helaas niet megemaakt hebt, want jou kennende.. en ik ken(de) je redelijk goed 😛 zou je Killzone echt hebben gewaardeerd!

    Leuk dat je schrijft. Ik heb een idee en zal je op msn aanspreken, wat ik al maanden “plan”! Groeten Jeweetwelwie!

    Like

  6. Ik weet wel wie 😛 Killzone 1 heb ik niet gespeeld, omdat ik rond die tijd helemaal verslaafd was aan SOCOM II. Die kwam niet alleen rond dezelfde tijd als Killzone uit, maar heb ik ook bijna twee jaar lang gespeeld.

    Like

Reageren!