Shut Up and Take My Money: Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts. Één van de meest ondergewaardeerde series ooit. Waarom? Geen idee. Omdat het Japans is? Omdat sommige zuurpruimen Disney kinderachtig vinden? Omdat het in Nederland nooit echt veel aandacht heeft gekregen? Wie zal het zeggen. Tóch staat de nieuwste in de serie, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance met ruim 200.000 verkopen in een week op de eerste plaats in de gameverkooplijsten van deze week. Maar dat is op een handheld. En past in het straatje van Nintendo…

Een hele knappe prestatie voor een game als Kingdom Hearts: een Japanse Action RPG. Op de consoles is de game exclusief voor Playstation. Mocht er ooit nog een Kingdom Hearts komen dan gun ik hem nog wel aan Nintendo. Zolang Sony hem maar houdt. Dan alsnog: het is een rustige week. Er komen rustige weken. Het zal geen miljoenen keer over de toonbank gaan, terwijl het naar mijn idee de beste franchise is die de consoles kennen. Weinig mensen met wie ik over games praat kennen  de serie. Zie het als een soort van mix tussen Final Fantasy, Disney en eigen figuren. Dat het veel weg heeft van Final Fantasy is niet zo vreemd. Het is van dezelfde makers. Makers die precies weten hoe ze een sfeer kunnen neerzetten. Met muziek. Met vormgeving. Met verhalen. Genoeg gezwam, ik ga de onbekenden  onder jullie bekend maken met dit meesterwerk en hopelijk iemand aanzetten  tot het uitproberen van de game. Met als einddoel net zo uit te kijken naar Kingdom Hearts 3 als ik. Het ergste is misschien nog wel dat ik alleen de consolegames heb gespeeld. De Gameboy en Nintendo DS versies heb ik niet gespeeld, al schijnen deze niet belangrijk te zijn voor het verhaal.

De characters van Kingdom Hearts

Hoe kan ik dan een game als deze uitleggen aan iemand die de game nooit heeft gespeeld? Het verhaal is super uitgebreid, met heel veel verschillende personages. Ik probeer je mee te nemen in de sfeer die Square Enix mij heeft meegegeven: verhaal, combat, muziek en dan wat ik zelf hoop te zien in Kingdom Hearts 3. Als die ooit nog komt.

Musix – ‘Dearly Beloved’

De muziek is geweldig. Stop nu met lezen! Luister naar deze playlist. Zet hem aan, blijf luisteren tijdens het lezen. Ik kon hem ook als intro gebruiken op deze blog, maar zo lame ben ik  nou ook weer niet. De muziek is rustgevend. Dearly Beloved is één van de vetste soundtracks ooit en  wordt voor iedere Kingdom Hearts iets aangepast. Het past precies bij de game. Als deze eerste indruk je niet bevalt, dan weet ik niet of ik je kan overtuigen. Jammer, maar toch probeer ik het. De muziek  is betoverend. Net als Disney. Japanners weten wel hoe ze muziek moeten matchen met een game.

Het verhaal van Sora

Je bent Sora. De uitverkorene voor de ‘key blade’ om de duisternis in de wereld te bestrijden. Tijdens een rustig bestaan wordt het eiland waarop je leeft aangevallen door ‘Heartless’. Je raakt je twee vrienden Riku en Kairi kwijt en het doel van de game is om deze uiteindelijk weer terug te vinden. Onderweg ontmoet je Donald Duck en Goofy. Zij helpen je de Heartless, die door Malafide (Doornroosje) worden aangestuurd, te verslaan. Malafide en Ansem (de uiteindelijke bad guy) willen Kingdom Hearts openen om gevangen harten voor zichzelf te krijgen  voor een normaal bestaan en hebben daar Sora’s key blade voor nodig. Sora gebruikt de sleutel op zichzelf, waardoor hij zelf een Heartless wordt en zo de machtige Ansem kan verslaan. Een heartless komt samen met een ‘Nobody’, een wezen wat eigenlijk niet bestaat. De machtigste nobodies vormen Organization XIII, waarvan het dertiende lid ‘Roxas’ door Sora’s beste vriend Riku wordt samengevoegd met Sora’s nobody. Dit doet Riku om Sora, die na het gevecht met Ansem in een soort van coma raakte, weer wakker te krijgen. Je begint Kingdom Hearts 2 dan ook als Roxas en krijgt Sora na een paar uur gameplay wakker om vervolgens met hem verder te gaan. Zie de koppeling van deze twee een beetje als Harry Potter en Voldemort. Ze zien elkaar visioenen en voelen soms dezelfde pijn. En als het nog niet opgevallen was Roxas is Sora+X. In Kingdom Hearts 2 eindig je de game met  een gevecht tegen Xemnas: één van de tofste boss-battles die ik ben tegengekomen. Xemnas is weer Ansem+X en zo heeft ieder lid van Organization XIII een persoon en een nobody waar een X aan de naam is toegevoegd.

Tijdens het verhaal kom je weer door allerlei Disney-verhalen, zoals Tarzan, Steamboat Willy, Doornroosje, De kleine zeemeermin, The Night before Christmas, Mulan, Leeuwenkoning, Hercules, Pirates of the Caribbean, Tron, Alladin en nog heel wat meer. Het tofste hieraan is dat je eigen uiterlijk mee verandert. Zo ben je in ‘De kleine zeemeermin’ een ‘meerminman’ (ik kan door Spongebob geen andere naam ervoor verzinnen, Mosseljongen hoort er niet bij). In Steamboat Willy is alles zwart-wit en heb je een grote glimlach, in Leeuwenkoning ben je een leeuwtje en een vampier ben je in het verhaal van Jack Skellington’s ‘The Nightmare Before Christmas’.

Combatz

De alternatieve key blades. Awesomeness.

Het combat systeem van Kingdom Hearts klinkt in eerste instantie misschien een beetje saai. Je vecht met een key blade (een sleutel, lol!). Je gebruikt ‘X’ (Playstation) om aan te vallen en ‘[]’ om te verdedigen. Verder kan je met de pijltjestoetsen vier opties selecteren: ‘Attack’, ‘Magic’, ‘Items’ en ‘Drive’. Attack is gewoon simpelweg slaan met je key blade. Afhankelijk van je ‘perks’ kun je hier verschillende combo’s mee doen. Met magic kan je een aantal spreuken doen die de vijand van een afstand aanvallen. Items is om jezelf sterker te maken of te healen. Drive zorgt ervoor dat je tweede key blade gepakt wordt en kom je in een soort van superpower stand. Afhankelijk van je gekozen secondary key blade verandert je uiterlijk, je bewegingsstijl en je aanval. Dit is misschien het allertofste van het systeem. Klik op deze link om te kijken wat deze drives precies inhouden: Sora’s drives. Het komt er gewoon op neer dat je even zult moeten wennen, maar het uiteindelijk enorm vet gaat vinden. Zeker als je combo’s uitvoert in combinatie met Drives en vette tegenstanders met 150 hits per minuut raakt. Heel gaaf.

De vier verschillende combat opties.

Kingdom Hearts 3

Square Enix heeft Kingdom Hearts 3 even op pauze staan om zich te focussen op Final Fantasy. In de tussentijd zullen we het moeten doen met handheld games en voor de fans Final Fantasy. Ik denk niet dat Kingdom Hearts 3 nog op de Playstation 3 zal uitkomen. Het enige wat ik graag anders zou zien is de vrijheid die je krijgt tijdens het vechten. Het systeem werkt prima, maar toch is aanvallen met enkel ‘X’ niet meer van deze tijd. De combo’s zouden zoveel vetter kunnen zijn door ook met andere knoppen te werken. Daarnaast moet je in Kingdom Hearts 2 met ruimteschepen van eiland naar eiland. Deze tussenstukjes zijn zo makkelijk en daardoor zo saai, dat je een klein beetje uit het verhaal gegooid wordt. Daarom zie ik die liever ook niet meer verschijnen. Ten slotte zie ik graag dat de characters tijdens het praten ook daadwerkelijk met je praten (nu staat alles geschreven en moet je verder klikken) en dat er á la Fallout keuzemogelijkheden zijn met antwoorden.

Wat een franchise. En nu hopen dat Kingdom Hearts 3 komt.  Waarom heb ik jou wel/niet kunnen overtuigen om Kingdom Hearts eens te gaan proberen? Als ik gefaald heb, probeer ik je graag onder dit bericht nog te overtuigen. 

Een gedachte over “Shut Up and Take My Money: Kingdom Hearts 3

Reageren!

