Is keuzevrijheid in games wel goed?

Onder de grootste voordelen van populaire  games als Skyrim, Fallout, Mass Effect en Borderlands wordt vaak de keuzevrijheid genoemd. Of eigenlijk gewoon de vrijheid in alles. Zelf weten waar je heen gaat, zelf weten welke quest je gaat volgen, een enorme keuze in wapens, de vrijheid om een gesprek op 30 verschillende manieren te beïnvloeden. Kortom, heel erg veel vrijheid. Is deze vrijheid in games eigenlijk wel goed of zit er meer achter dan dat?

De games verkopen veel, dus het zal wel goed zijn. Toch? Nee. Nou ja, in dit geval werkt het ook allemaal prima, maar dat betekent niet dat andere games hetzelfde moeten gaan doen. Je hoort veel mensen praten over dat ze meer vrijheid in een game willen, waaronder ikzelf. Daarom ben ik mij eens gaan verdiepen in dit onderwerp. Overigens is dit verhaal gebaseerd op deze blog post. Gewoon omdat ik het zo eens met hem ben.

Veel te veel keuzes...

Subway zuigt!

Een bekend psychologisch bij-effect van keuzemogelijkheden is keuzestress. Zelf heb ik er heel erg veel last van. Met mijn analytische en introverte aard moet ik overal veel te lang over nadenken en dat wil je niet in een game. Vergelijk het met Subway. Als ik naar Subway ga, duurt het zó ongelooflijk lang voordat ik een broodje hem samengesteld. Bij iedere keuze denk ik: ‘Is dit een lekkere keuze?’, ‘Hoe smaakt de andere keuze?’, ‘Past het allemaal wel bij elkaar?’ en ‘Wat de f**k houdt die saus in?’.  Daarom ga ik nooit naar Subway. En door de belachelijke prijs voor een gemiddeld broodje. Het is hartstikke leuk hoor dat games zoveel keuzes geven, maar als ik tien quests tegelijk aangeslingerd krijg of tien verschillende antwoorden of acties kan geven of doen, dan weet ik niet meer wat ik het beste kan doen. En mijn gameplay hangt van de keuze af, dus zomaar iets doen zit er niet in. Een gesprek hoeft maar drie mogelijkheden te hebben. Dan behoudt de game zijn overzicht. En waarom zou je tien verschillende quests tegelijk nodig hebben? Twee of drie zijn meer dan genoeg om de keuzevrijheid te beperken, maar toch te behouden. Eigenlijk ben je door al die keuzes helemaal niet vrijer. Je hebt vaak geen flauw idee wat het gevolg is van je keuze en door de stress voel je je alleen maar beperkter dan ooit. Behalve voor mensen die juist genieten van desoriëntatie, chaos en dure broodjes.

Waarom zorg je dan niet voor minder keuzes, die veel meer invloed hebben op je vervolg, maar toch van tevoren in te schatten zijn?

Na deze psychologische benadering, bestaat er ook nog een economische benadering: het creëren van schaarste. Deze games richten zich hier eigenlijk bijna nooit op. Het boeit geen zak dat je iets kwijtraakt, je vind het toch weer terug binnen een hele korte tijd terug. Je krijgt enorm veel keuzes, maar eigenlijk kan je het ook weer niet fout doen. Toch blijf je de keuzestress behouden. Waarom zorg je dan niet voor minder keuzes, die veel meer invloed hebben op je vervolg, maar toch van tevoren in te schatten zijn? Je hebt een moeilijk vet wapen en een keuze zorgt ervoor dat je hem kwijtraakt of mag behouden. Als dit wapen zeldzaam is, zal de keuze veel moeilijker zijn, maar zolang de mogelijkheden beperkt zijn, heb je nog steeds het overzicht. Kiezen op basis van kwaliteit, niet op basis van kwantiteit.

Conclusie

Games hebben tegenwoordig teveel keuzemogelijkheden, waardoor je het overzicht verliest en geen goed overwogen keuze meer kan maken. Een vermindering van keuzes en het versterken van gevolgen, maken een game tegelijkertijd toegankelijker als moeilijker. Daarnaast moeten zeldzame voorwerpen, quests of kansen op een gemakkelijke manier te verliezen zijn na een verkeerde keuze. Keuzes gaan om kwaliteit, niet om kwantiteit. Laten we nog wel even duidelijk zijn: dit geldt voor mij, niet zozeer voor iedereen. Iemand die geniet van chaos en onoverzichtelijkheid zal de keuzes juist toejuichen.

Wat denk jij. Moeten keuzemogelijkheden in deze games zo uitgebreid blijven als nu? En de gevolgen van keuzes?

2 gedachtes over “Is keuzevrijheid in games wel goed?

Reageren!

