Graphicnakkers: grafische toestanden in 2015

Graphicnakkers. Omdat ik te braaf ben om het woord ‘hoer’ te gebruiken om mijn punt te maken. Graphics. Het blijkt een steeds belangrijker deel te zijn van een game. Soms ten nadele van de gameplay, maar in een periode van verhoogde risico’s, valt dit gelukkig mee. De gameplay en graphics moeten eigenlijk beide in orde zijn om te verkopen. De graphics voor de initiële verkoop. De gameplay om de gamer vast te houden. Als het steeds belangrijker wordt, hoe zal de ontwikkeling naar de volgende generatie dan zijn? Groot. Denk ik. 

Fantastische scherpte in screenshot

Deze fantastisch scherpe screenshot vond ik op Kotaku. Zijn dit de graphics van de volgende generatie? Ja en geen idee. Ja, het is wat nu mogelijk is op een high-end pc. Geen idee, want de consoles zijn nog niet zo ver en het is maar de vraag of de volgende generatie dit al kan.

Een oudere trailer komt van Quantic Dream (van de fanatastische Playstation exclusive Heavy Rain). Zij creëerden ‘Kara’.

Dit is wél al mogelijk op de Playstation 3. Uiteraard op deze schaal. De kans dat dit nextgen is, is dus wel erg groot. Het is fantastisch om de emoties en gezichtsuitdrukkingen te zien. En dan heb ik het niet eens over de beweging, het praten en de scherpte van het personage. Hier verwacht ik erg veel van en als deze engine wat graphics betreft standaard gaat worden, verwacht ik heel wat oogverblindende games binnen een paar jaar. Dan huilen we om Uncharted. Hoe mooi de graphics nu ook mogen zijn.

De vraag is natuurlijk of deze ontwikkeling de markt wel ten goede komt. Het schijnt een engine te zijn waar veel meer kennis en tijd in zit om een character en omgevingen te maken door de details. Dat betekent dat er op grafisch vlak meer werk te doen is, waardoor bij een gelijkblijvende gameplay dus meer kosten komen kijken. Gaan de prijzen van de games dan ook omhoog? Dat is niet uit te sluiten. Of ze gaan op andere verdienmodellen hanteren, maar dat betwijfel ik.

Wat vinden jullie hiervan? Ligt de focus tegenwoordig teveel op graphics en te weinig op gameplay?

3 gedachtes over “Graphicnakkers: grafische toestanden in 2015

  1. Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Moet ook zeggen dat ik deze discussie nu wat minder van toepassing vindt dan pakweg 3 jaar geleden. Kijk bijvoorbeeld maar naar een game als MW3, een van de grootste releases van afgelopen jaar: Die draait gewoon nog op een oude engine. Ook heb ik het idee dat mensen er steeds minder op letten, omdat we nu op een punt zijn aangekomen dat alles er toch al snel wel ‘aardig’ uitziet: geen vierkante banden op auto’s bijvoorbeeld.

    Like

  2. Ik denk dat het wel meevalt, in ieder geval op de consoles. Op de PC zijn de mogelijkheden op grafisch gebied eindeloos en wil iedere ontwikkelaar de concurrentie de loef afsteken. Maar op de consoles wil men de games gewoon redelijk mooi hebben, ook al komt het niet in de buurt bij de PC. Maar zo is het altijd al denk ik zo. Vijf jaar geleden was men ook op zoek naar de grenzen van de Xbox 360 en PlayStation 3.

    Like

Reageren!

