Gamification: gamen met het bedrijfsleven

Gamification is de toevoeging van game-gerelateerde concepten of technieken in andere gebieden dan games. ‘Andere gebieden’ kan dus heel wat zijn, maar gamification is het meest aanwezig op websites en zelfs in veel marketinguitingen (om het even lekker breed en kort tegelijk te houden). Eigenlijk is het leuk dat het nog maar voor een korte tijd gehyped wordt, terwijl het door veel bedrijven al jarenlang gebruikt wordt. Nu is er alleen een term voor. 

Zie het als de achievements van XBL. Als de trophies van PSN. Wat voor doel hebben die? Dat mensen meer spelen, daardoor meer tevreden zijn over het product en vervolgens weer een game kopen. En sukkels als ik trappen daarin. Ik geloof wel dat ik heel wat meer games heb gekocht voor trophies. Niet zozeer om zo snel mogelijk een platinum trophy (1000GS) te halen, maar omdat het geluidje goed klinkt. Het is een ‘prestatiemeter’ voor iets dat eigenlijk geen prestatie is. Maar toch krijg je er een goed gevoel van.

Zo werkt de gamification ook in de hype die het tegenwoordig is. Op websites zie je het veel terug in de vorm van XP, levels en bij een nog betere toepassing kan je met die XP ook nog eens prijzen winnen. 1up.com is een goed voorbeeld met ‘My 1up’. Voor reacties en aanmeldingen krijg je punten. Dichterbij huis doet  XGN.nl het wat dat betreft ook goed. Een XP  systeem waar je door middel van blogs, posts en recensies punten kunt scoren. Voorheen kon je hierdoor een prijs winnen,  nu is dit ‘helaas’ afgeschaft. Het bevordert zeker de activiteit en daar heeft XGN heel erg van mogen profiteren. Je doet meer voor eigenlijk nutteloze punten. Grappig toch?

Wat verder van de games af ligt bijvoorbeeld Foursquare: een social netwerk waar je kan ‘in-checken’ om iedereen te laten zien waar je bent. Die gebruiken badges als ‘1000 check-ins’, ‘mayorship’ en dat soort zaken. Leuk voor de liefhebbers, goed voor de activiteit. En natuurlijk kan dit worden toegepast op fysieke producten. Check 20 keer in bij V&D Zwolle en krijg 20% korting. Er zijn duizenden voorbeelden te verzinnen, maar uiteindelijk komt het al gauw neer op het scheppen van valse loyaliteit. Niet dat dat uitmaakt. Op korte  termijn kan dat geweldig zijn voor bedrijven. En hoe lang zal gamification nog gehyped worden? Geen idee, maar tot die tijd is het best leuk om er eens mee te experimenteren. Zolang deze mensen maar niet denken dat ze gamers zijn als met Foursquare een quest halen door 10 koffie te hebben gekocht bij Starbucks. Ook hier weer. Je komt vaker terug naar een plaats voor bijna nutteloze punten. Gewoon omdat je denkt gepresteerd te hebben. Gepresteerd om 10 keer je tijd te verdoen in de V&D om 1% korting te krijgen.

Wat vinden jullie van gamification? Doet het eer aan ‘gamen’ of zie je het meer als een matige variant op een loyaliteitssysteem wat alleen maar irritant is? 

Advertenties

2 gedachtes over “Gamification: gamen met het bedrijfsleven

  1. Voor de bedrijven werkt het uiteraard, zoals je aangeeft, goed. En alle mensen die eraan meedoen beleven er voldoening aan als ze een ‘prestatie’ hebben gehaald. Als je er geen waarde aan hecht, zoals ik, dan is het vrij irritant. Op school heb ik zelfs een ruzie tussen twee mensen meegemaakt, om wie op Foursquare de burgemeester mocht zijn van de school. Dat gaat toch wel te ver zeg.

    Like

Reageren!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s