n00bs zijn moeilijk agressief!

Gamers zijn agressief. Super agressief. Zo agressief dat ze anderen kwaad doen. Moorden plegen enzo. Ze rijden mensen plat, ze schieten in het rond en vergeten hun baby tijdens het spelen van WoW. Al die dingen ga ik niet ontkennen. Net zoals ik niet ontken dat al deze slechte daden ook gedaan zijn door mensen die naar muziek luisterden, boeken lazen, nieuws keken en überhaupt inspiratie opdeden in ‘real life’. Nee, dat maakt niet uit. Zolang het  iemand is die wel eens een spelletje speelt, is het een gamer en ligt het aan de game. Ach, de  naïeveling zoekt het altijd  het  in onbekende… 

Meer dan deze inleiding ga ik dan ook niet vuil maken aan een onzin bewering als: “Games maken agressief.” Gamers zijn over het algemeen behoorlijk rustige mensen, op zichzelf, want  hoe kan je anders zoveel tijd alleen op je kamer zitten om games met honderden uren gameplay uit te spelen? Rustig, fantasierijk, fanatiek, maar niet ziek. Althans, niet de gamers die ik ken. Wel wil ik er twee beweringen van agressie IN games bij halen. Van dát bestaan ontken ik namelijk niets.

De eerste gaat over dat gamers agressief worden door andere gamers. Hoewel het onderzoek inhumaan is, is de uitslag logisch. Tijdens een game wil je laten zien dat je beter bent dan een ander. Je speelt toch niet om te verliezen? Ik ben het alleen niet volledig eens met het onderzoek. Gamers worden agressiever, maar het is niet zo dat een gamer in een single player niet agressief wordt. Frustratie van minuscule foutjes kan bij mij  voor heel wat agressie volgen. Of dat nou tijdens het verslaan van Radec op Elite in Killzone 2 is of gewoon een checkpoint in een relatief makkelijke game als Uncharted of Call of Duty. Als je ergens meer dan vijf keer blijft hangen,  ben je toch aardig gefrusteerd. Zeker als je telkens dood gaat op exact hetzelfde moment door belachelijke oorzaken.

De tweede gaat over dat n00bs agressiever zijn. Het onderzoek stelt dat een goede gamer strategisch goed onderlegd zijn, dat ze de technieken beter begrijpen  en dat de timing gewoon beter is. Agressieve spelers die meer emoties tijdens een game tonen zijn vaak slechter. In mijn ‘omgeving’ klopt dit niet. De spelers die ik als beste ervaar, zijn vaak degene die ik constant hoor schelden, huilen, krijsen en met  allerlei andere emoties strooien. Pure agressie. Logisch ook, want dat staat ook gelijk aan fanatisme. Als het onderzoek nou zou stellen dat een emotionele speler beter zou kunnen spelen als hij emoties tijdens het gamen beter kon beheersen, dan begreep ik het.

Hoe agressief word je tijdens het gamen?

2 gedachtes over “n00bs zijn moeilijk agressief!

Reageren!

