►Casual gaming vs. hardcore gaming

“Aaahhh sukkeltje, je bent niet hardcore genoeg. Je bent geen échte gamer, want je speelt geen Call of Duty en je bent heel erg slecht in gamen. En je weet niet eens wie Masterchief is. En je speelt op een Nintendo. Allemaal zo casual.” Zoiets hoor ik vaker. Mensen die denken dat hardcore gamers altijd hardcore games spelen. Dat Nintendo casual is. Naar mijn idee klopt dit niet en daarom verpest ik jullie minuten met hoe ik naar deze verwarring kijk. 

Wat is dat nou eigenlijk, een échte gamer? Mag je dat wel zeggen? Voor mij is een échte gamer iemand die gamed omdat het een hobby is. Een ‘neppe’ gamer is iemand die gamed om tijd te vullen (zie social/mobile). Dat zijn niet zulke strenge criteria, toch? Daarom maak ik liever een onderscheid tussen casual en hardcore gamers. Beide zien gamen als hun hobby, maar het verschil zit hem in hoe zij naar een game kijken. Je hebt gamers die zoeken naar uitdaging, prestaties, diepgang en die gamen zien als passie, soms zelfs obsessie. Iemand die je er zo uit pikt, doordat hij of zij het altijd over games heeft.  Én je hebt gamers die puur spelen voor het plezier, het zo makkelijk mogelijk hebben, niet te vaak af willen gaan en niks geven om authentieke prestaties, maar om prestaties die erin zijn gegooid met behulp van leuke CPU trucjes. Beide kunnen ook fanatiek zijn, maar de gepassioneerde wil alles over de game weten. Een Nintendo-speler kan dus volgens deze omschrijving super hardcore zijn, net als dat een World of Warcraft speler of Starcraft speler casual kan zijn. Hardcore heeft weinig te maken met tijd die je erin stopt. Iemand die dus een goede baan heeft en dus 24 uur speeltijd heeft is niet minder hardcore dan een speler die werkloos is en 15 dagen speeltijd heeft. Nee, daar heeft het niets mee te maken. Het ligt echt aan die kern: de passie. Beide hebben passie, maar ze hebben niet allebei evenveel tijd.  Uiteindelijk is de enige die beslist of jij een hardcore of casual gamer bent jijzelf. Of zoals Urban Dictionary graag stelt: “A nicer way to say ‘Virgin until the age of 37’.”

Bij games ligt dat anders. Een hardcore game is een game die draait om moeilijkheid en tijd die je erin moet stoppen. Moeilijkheid op het moeilijkste niveau, heb ik het dan over. Mensen die op medium spelen, zijn bij voorbaat al geen hardcore gamers en een hardcore game is niet bedoeld als ‘Medium’. Ja, om het toegankelijk te maken en centjes te verdienen. Het staat alleen niet. Een game waar je niet even een half uurtje voor gaat zitten, maar minstens drie uur achtereenvolgens. Een game die je niet constant tips en aim-assist geeft of na iedere twee minuten saved. Of een game waar je je character écht moet trainen om verder te komen in het verhaal. Casual games zijn wat dat betreft gewoon exact het tegenovergestelde.

Ik ben een hardcore gamer. Ik praat niet zoveel, maar als ik over games begin en ik heb de kleine illusie dat je het interessant vindt, stop ik niet sne; meer. Gelukkig ben ik sociaal gezien in orde en zie ik dus wel wanneer ik het limiet heb bereikt 🙂 Er is geen goed of slecht. Het is alleen belangrijk dat je inziet dat een CoD geen hardcore game is en dat je inziet dat CoD zowel casual als hardcore gamers heeft. Zo ook voor Wii Party, Starcraft en Halo. met als uiterste party-games. Een Call of Duty zie ik bijvoorbeeld als een game dat op de grens ligt. Het concept is hardcore, maar door alle killstreaks, perks, aim-assist en andere barrière-killers, zie ik het meer als casual. Je ziet het ook aan de gemiddelde speler. Die speelt nog maar sinds kort games en wil meteen kunnen strijden tegen de gamers die al tien jaar online ervaring hebben. Het feit dat ze binnen een maand die tien jaar hebben ingehaald, komt door de casual aanpak van IW/Treyarch.

Hoe zie jij jezelf? En speel je ook alleen maar games die binnen dit hokje vallen?

4 gedachtes over “►Casual gaming vs. hardcore gaming

Reageren!

