Discs vs. downloads

De laatste tijd laait de discussie steeds fanatieker op tussen een kant die games wil downloaden en een kant die games ouderwets op een disc wil kopen. Als fervent verzamelaar van games laat ik horen waarom ik een groot voorstander van discs ben.

Het moge duidelijk zijn dat het fenomeen ‘disc’ met de huidige technologie wat achterhaald is. Waarom zou je discs blijven kopen als je de game voor minder geld ook binnen kan halen, terwijl je ook nog eens ruimte in je eigen huis bespaart? Het antwoord ligt daar voor mij heel erg simpel. Ik ben een verzamelaar van games. Als gamer wil ik graag mijn collectie uitbreiden, om terug te kijken wat ik heb en om weer een herinnering op te roepen van: “Zó, die game was vet!” Bijna alle consoles, al mijn N64 games, Gameboy games, Playstation games, etc. liggen nog thuis. Vanaf de PS3 ben ik begonnen om af en toe eens een game te verkopen, omdat er door teveel aanbod gewoon geld nodig is. Niet met veel plezier, als ik eerlijk mag zijn. Ik ben misschien idioot of naïef genoeg om te trappen in het doosje waar de disc in zit, maar daarvoor betaal ik graag wat extra geld én moeite. Een disc vertegenwoordigt voor mij gewoon meer waarde en minder dissonantie. Ik hoor je nu denken dat het hypocriet is dat je een verzamelaar bent en games verkoopt. Klopt, maar als het plan doorgaat om de tweedehandse markt op z’n kop te zetten, verkoop ik niets. Het is of verzamelen en af en toe iets verkopen of geen games. Geld groeit een student nu eenmaal niet op de rug.

Dat was reden één. Een volgende belangrijke reden waarom ik geen downloads koop, is omdat ik veel te bang ben dat mijn harde schijf crasht, vol raakt of dat ik hem mee zou willen nemen naar vrienden. Moet ik dan mijn Playstation meenemen? Dat zou toch vreemd zijn. Verder staat mijn PS3 allang vol met 70 save games. Volledige downloads zouden daar nooit bij kunnen. De 32GB van een Blu-ray vind ik daarvoor iets geschikter.

Een andere stroming en daarbij derde reden hierin is free-to-play browsergames en subscription downloads of zelfs Onlive. Fantastische modellen, dat zeker, maar ik ken genoeg games die ik enorm gaaf vond, zelfs in mijn lijsten van topgames, die de eerste uren zo ongelooflijk saai waren (Fallout:NV, Kingdoms of Amalur of Kingdom Hearts 2 – één van mijn favoriete games allertijden!). Later werden ze zo gruwelijk dat ik nog precies weet hoe ze waren. Kortom, een game zegt lang niet altijd tijdens de eerste uren hoe vet de rest is. Bij downloads (vooral in chapters, zoals bij Onlive) en free-to-play zou ik NOOIT tijd besteden aan een game als ik in het eerste uur nog niet verrast ben. Met de kans dat ik een hele vette game misschien wel misloop. Wil ik dat? Nee, en daarom ben ik nog lang niet toe aan downloads.

Hoe koop jij een game het liefst? Op een disc of als download/free-to-play browser?

5 gedachtes over “Discs vs. downloads

  1. Over je tweede reden: Downloads zijn gelinkt aan je PSN-account en kun je later gewoon opnieuw downloaden, dus dat maakt niks uit. Heb ik zelf ook voor PS3 in Steenwijk en Groningen

    Like

  2. Je kan ze toch beperkt downloaden? Ik weet van DLC dat je ze vaak 3 tot 5 keer kunt downloaden en van sommige games dat je ze één keer kunt downloaden. Natuurlijk om te voorkomen dat mensen gaan delen. Isdat niet zo dan?

    Like

  3. Ik heb mijn games ook liever fysiek. Om die collectie gaat het mij niet zo veel al vind ik het wel leuk. Vooral als het grote titels zijn of ik gewoon fan van de franchise ben, maar ik wil toch wel vooral de mogelijkheid behouden een game na het uitspelen te verkopen.
    Ik merk wel op de PSVita dat downloadable games daar erg handig zijn, omdat je snel van game kunt wisselen, en je meteen alles bij je hebt. Ook hebben ze nu aanbiedingen waarbij verschillende games een stuk goedkoper zijn dan in de winkels. Als ze dat blijven doen, wil ik daarvoor best wel vaker een downloadbare game kopen.

    Like

Reageren!

