Black Ops 2 – de redding of de vernietiger van de franchise?

Black ops 2: de game die zich afspeelt tussen 1980 en ‘de toekomst’ als in 2025. Een idee dat best apart is voor dit genre, waarin ook zelf-besturende robots zouden zitten. En paarden. De game is alweer de snel gepre-orderde game, maar heeft ook veel tegenstanders. Wat vind ik, als Call of Duty pessimist, die de games toch keer op keer weer koopt, daar nou van?

Het is natuurlijk veel te vroeg om een valide uitspraak te doen over Black Ops 2, behalve van dat wat gezien is in beeldmateriaal. Black Ops was een aardige game. Het verhaal was oké. De controls waren erg sterk en voelden realistischer aan dan voorheen. De graphics leken wel een downgrade gekregen te hebben in vergelijking met Modern Warfare 2 en de multiplayer was leuk genoeg voor een paar dagen speeltijd. De vernieuwing online was het feit dat je, je eigen embleem kon maken en je character ook trouwens. Dat is ook waarom ik nooit heel positief over CoD ben. Het is elke keer hetzelfde, behalve dan dat Modern Warfare 3 ineens een hele slechte multiplayer kreeg. Jammer, zoiets.

Dit is dan ook de reden dat ik al positiever naar Black Ops 2 kijk dan naar alle andere Call of Duties sinds Modern Warfare 2 of misschien zelfs Modern Warfare zelf. VERNIEUWING! Het komt allemaal nog een beetje slap over. Paarden. Robots. Maar toch heb ik er meer vertrouwen in. Daarnaast denk ik dat Activision zelf ook wel druk achter vernieuwing zet. Mensen beginnen het zat te worden en misschien kan Activision nog één keer dit concept uitmelken zonder vernieuwing, maar een volgende keer zal niet lukken. Daarom denk ik dat dit de beslissende game is voor de franchise. En dat is heel belangrijk. Prioriteit is om interessant te blijven en dit als kritische succesfactor te zien. Dat kan in dit geval volgens mij alleen door vernieuwing. Dat zal dus wel goed zitten. Kijk bijvoorbeeld naar het feit dat keuzes (zowel groot als klein) een impact gaan krijgen op het verloop van de game (zoals hier). Nog toffer: real-time-strategy (RTS) elementen! Vernieuwing is geen garantie voor succes en vernieuwing is ook niet criterium #1, maar na zoveel gelijke delen ben ik wel weer toe aan iets nieuws. Laat mij dan meteen maar strooien met cliché’s als “een goed begin is het halve werk.” Cliché genoeg om ook deze keer uit te komen.

Hoe gecharmeerd ben jij van al die Penny paarden en Transformer robots? 

Reageren!

