Clan gaming, wat is deze?

In 2002 begon ik met ‘serieus gamen’. SOCOM II opende mijn ogen voor clan gaming. Vele jaren activiteit, vele clans en vele clan wars volgden. Ik heb er aardig wat uurtjes in gestopt, heb in vele ‘amateuristische top clans’ gezeten (nooit de moeite genomen om aan offline toernooien deel te nemen) en heb ook wel een aantal succesvolle clans geleid. Naar mijn idee het leukste deel van mijn hobby. Van 2002-2010 was deze ‘scene’ super actief, de Gamebattles, Consolegaming en MLG-achtige sites werden uit de grond gestampt en iedereen was ineens een clan gamer. De laatste twee jaren hebben dit niet goed gedaan.

De laatste twee jaar zie ik een grote terugloop in de activiteit van clan wars. De sites worden minder actief en ik hoor er steeds minder over. Natuurlijk heb je nog de hardcore clan gamers die op toernooien aanwezig zijn en het prijzengeld daarvan stijgt nog altijd immens hard in waarde. Zelf ben ik deels door school en stages gestopt en deels door het feit dat de games van tegenwoordig niet ontwikkeld zijn voor clan gaming. Als het meest kenmerkende in een game ‘campen’ is, kan je het wel vergeten. Het is eigenlijk heel erg grappig dat je hier tijdens het spelen van CoD 4: Modern Warfare een keerpunt zag. Ik weet nog heel goed dat mijn clan begon met statistieken als 20-1 (w/l) tegen de toppers van Consolegaming.eu, om vervolgens een verliesreeks van 15 te halen. Niet omdat we slechter waren geworden. Niet omdat de anderen beter waren geworden. Gewoon, omdat er een nieuw soort gamer bij kwam die ondervond dat campen wel heel erg effectief was als het goed gestructureerd gedaan werd. Dit geldt voor Battlefield en Call of Duty. Door waar SOCOM, Killzone 2 en Resistance: Fall of Man zo goed in waren, werd clan gamen aangenaam en uitdagend. Nu is het saai en iedere war is hetzelfde. Het is dus logisch dat er steeds minder wars worden gespeeld. Jammer. Die tijden van mini-trainingen, goede afspraken maken en het ‘moeten halen van scheidsrechters omdat de tegenpartij probeert vals te spelen’, zijn voorbij. Nu is het ieder voor zich. Jij bent veel te goed om je krachten te bundelen met een team.

2 gedachtes over “Clan gaming, wat is deze?

Reageren!

