De keerzijde van gamification

Het lijkt wel alsof het steeds hotter wordt, dat gamification. Zó hot dat bedrijven die er niets te zoeken er ook ineens mee bezig gaan. Wat ik een beetje jammer vind is dat het allemaal zo gefocust is om zowel valse loyaliteit als op onbelangrijke aspecten in games. Gamers/games worden door alles wat weinig met het onderwerp te maken heeft erg slecht begrepen. Mensen denken te weten wat er rond gaat in de hoofdjes van die spelertjes, maar hebben het vaak helemaal mis. Heel leuk die extrinsieke motivatie om voor de zoveelste keer iemand bij je winkel in te laten checken,  zijn dagelijkse visit op je website doet en dat mensen ineens spelenderwijs kunnen vergaderen, maar gaat dat het doel niet een beetje voorbij? Daarnaast is het zo dat het eigenlijk al super lang bestaat op internet: fora met user ranks. En dan heb ik het nog niet eens over ‘offline gamification’, wat toen nog niet door het leven ging onder een buzzwoord als ‘gamification’. Bah.

Gamers spelen games niet om een simpele kwantiteitsuitdaging te halen. Het is wel één van de zoveel redenen dat ze blijven spelen, maar écht positief over de game denken ze pas wanneer ze de game enorm goed vinden en wanneer ze de game spelen doordat ze intrinsiek gemotiveerd worden. Dát zorgt voor de loyaliteit. Stop je met dat hele gamification gedoe, dan ben je, je klanten en aandacht kwijt. Ofwel, je maakt je eigen wurgcontract. Dag investering. Of je doet het voor zijzaken als CAPTCHA. Dat is dan wel weer leuk.

6 gedachtes over “De keerzijde van gamification

  1. Ik denk dat je artikel vrij kort door de bocht is, zeker voor een online marketeer. Gamification is een buzzword dat inderdaad verkeerd begrepen word. Het gaat om de manier waarop mensen met technologie interacteren op een speelse manier. Toepassingen voor marketing kunnen serious games zijn maar moet daar zeker niet toe beperkt worden. Er zijn vele aspecten van games die ontbreken in het dagelijkse leven en de systemen waarmee wij werken. Denk bijvoorbeeld aan toepassingen binnen salesteams waar er veel meer mogelijk is op het gebied van directe feedback, doelstellingen, competitie en beloningen om zo het team te stimuleren.

    Wil je meer weten over onze visie? Kijk op onze site: http://www.coolermedia.nl/diensten/gamification. Uiteraard ben ik benieuwd naar je mening over mijn reactie dus aarzel niet en reageer!

    Gr, Sven

    Like

    1. Ik aarzel niet om te reageren. Juist om die reden hou ik het kort en open voor discussie

      Ik ben een groot voorstander van gamification, omdat ik als ‘trotse’ gamer overal wel een spel van zou willen maken. Het probleem is alleen dat veel bedrijven ‘gamification doen’ om het ‘gamification doen’. Ik vind dat dit de verkeerde instelling is. Zeker wanneer dit op de huidige manier gedaan wordt, waar met name prestatie het uitgangspunt is. Het spel moet zelf leuk van aard zijn, ook als er geen prestatie nodig is. In sales teams kan het inderdaad erg leuk zijn, maar ik moet zeggen dat ik mij in dit bericht volledig gefocust heb op de markt. Ik heb nog geen werkervaring (buiten stages) en hoe het er in het echt aan toe gaat, weet ik nog niet zo heel erg goed.

      Begrijp me dus ook niet verkeerd: ik vind gamification leuk en interessant, maar het moet niet haar doel voorbij streven. En op dit moment zie ik daar naar de consumenten gericht heel wat meer voorbeelden van dan dat het wel goed toegepast wordt.

      Like

  2. Uiteraard gaat het niet om de game op zich, het gaat om de mechanics van games die het zo makkelijk maken om te communiceren en zo motiverend maken om je taak (quest) te voltooien. Helaas doen veel bedrijven het inderdaad nog niet op de juiste manier maar dat is logisch als je kijkt naar de vroege fase waarin we ons bevinden. Denk terug aan de komst van Social Media en hoe het fout ging bij de meeste bedrijven.

    Ik ben altijd op zoek naar goede voorbeelden, heb je er een paar? goed of slecht! Blijf je ook vooral verdiepen in deze ontwikkeling. in 2015 gaan we alle kenners nodig hebben!

    Like

    1. Ik vind Nike+ heel erg tof: http://nikeplus.nike.com/plus/
      Acties als inchecken voor kortingen, het zogenaamd speciaal maken van presentaties of het gamificeren van activiteit vind ik niet speciaal en past niet bij het doel. Die laatst genoemde zijn leuk voor een paar keer. Daarnaast geloof ik niet in valse loyaliteit, althans, laat ik het zo stellen: valse loyaliteit is niet iets waar ik als bedrijf trots op zou zijn. Voor veel bedrijven is het helaas nodig, maar ik vind loyaliteit (of zelfs advocacy) veel interessanter in gamification.

      Ik blijf de ontwikkelingen volgen, omdat het wel interessant is (ik ben trouwens nog geen online marketeer hoor :P).

      Like

Reageren!

