Geef mij die JRPG

Japan en games. Een super combinatie waar veel vanaf weten, maar weinig aan deelnemen. Ja, we hebben allemaal verwesterde Japanse games van Nintendo, Konami, Square Enix, etc. gespeeld. Nee, écht Japans is dat niet meer. Ik ben meer zo’n passieve fan van Japan dan dat ik daadwerkelijk iets met die interesse doe. Tot nu toe dan.

Tot nu toe, want ik wil dat veranderen. Zie dit als een post geschreven door een JRPG n00b die toch eigenlijk heel graag wel eens wil proeven van de Japanse shizzle. Buiten het feit dat ik veel niet-verwesterde elementen  Kingdom Hearts supergaaf vind en met name de grafische stijl van games als Final Fantasy heel tof vind, spreekt alles van Japan mij aan. Oké, behalve hentai, tentacle rape en dat soort dingen. Al is het wel weer fascinerend dat er schilderijen van duizenden jaren geleden bestaan waar tentacle rape al in voorkomt. Van die onderwerpen waar je niet over mag visualiseren. STOP!

Er is iets aan Japan wat mij aantrekt, maar wat het echt is weet ik niet. Het vasthouden aan tradities, de bescheidenheid, het mysterieuze van samurai? Of moet ik het meer zoeken bij de enorm kinderachtige humor, zieke programma’s en bruut-uitgebeelde Japanse helden die eigenlijk twee koppen kleiner zijn dan de gemiddelde Nederlander? Geen idee, maar ik denk dat je wel bij een combinatie van dit alles moet zoeken. Met name de eerste drie mis ik in verwesterde games. Waarom zou je games vol met bescheiden tradities maken voor een arrogante samenleving die opschept over alles wat ze doet, zelfs over het geven van bijvoorbeeld een cadeau.

Misschien dat het een veel te optimistische gedachte van Japan is, maar daar kom ik hopelijk deze zomer achter. Als ik er zo positief over denk, dan moet ik die interesse toch gaan praktiseren? Precies!  Stap 1 met het praktiseren van mijn interesse was het kijken van Bleach, de beginners anime. Tijdens het Photoshoppen heb ik veel gebruik gemaakt van anime en het leek me ook wel tof, maar op de één of andere manier begon ik nooit met kijken. Blijkbaar is iets waar je nooit iets om je heen over hoort toch niet interessant genoeg. Net als muziek. Je kan blijven hangen bij pop, maar als je je verdiept heb je misschien ineens hele andere genres die je leuk gaat vinden. Genres die je nooit eerder had gehoord, omdat het grote publiek er niet voor open staat. Na een aflevering Bleach werd mij weer bevestigd dat ik eens wat meer met mijn interesse moest gaan doen. Zo ook een vakantie naar Japan als tweede stap. Nog een stapje verder is eens hele goede Japanse games te proberen, waarvan ik hoop dat jullie mij die gaan geven! Wat voor JRPG is de moeite waard en waarom?

P.S. Ik ben een trotse Nederlander en ik zou die arrogantie voor geen goud willen missen, maar om het eens te variëren, speel ik graag eens wat anders.

Een gedachte over “Geef mij die JRPG

Reageren!

