5 types trophy hunters

Ze zijn er in alle soorten en maten: trophy hunters. Een stelletje idioten die tientallen uren van hun leven verpesten in games om een virtuele onderscheiding te krijgen. Een onderscheiding die ook nog eens niets waard is ook. Je kunt er immers niets mee kopen in stores en je hebt nergens extra toegang voor. Een kwalijke zaak is dat laatste zeker. Ik ben zo’n trophy hunter en om jou een kijkje te laten geven in deze aparte tak van gamers, onderscheid ik vijf soorten trophy hunters.

Laat ik even vooropstellen voor de leken onder ons dat trophies gewoon kunnen worden ingewisseld door achievements, alleen werkt Playstation niet met ‘gamerscore’, maar met aantallen bronzen, zilveren, gouden en platinum trofeeën.

opa gamerDe ‘valse verzamelaar’

Personen die zichzelf trophy hunters noemen en na een jaar gegamed te hebben nog steeds minder dan 500 trophies hebben. Dit is de meest ‘normale’ gamer van deze aparte vertakking van gamers. De trophies zijn gehaald door het spelen van single players als Call of Duty, FIFA, Battlefield, Uncharted, Assassin’s Creed, Grand Theft Auto.

Te herkennen aan trophy plaatjes op fora met minder dan 500 trophies.  

De ‘Hannah Montana jager’

Voor veel trophy hunters is een ‘Hannah Montana’ de meest irritante jager die je kunt tegenkomen. Dit zijn, veelal casual gamers, die de waarde van een platinum trophy naar beneden halen door alle games te spelen, waarvan bekend is dat deze binnen een paar uurtjes geplatineerd is: Hannah Montana, Terminator: Salvation, Up! en eigenlijk de rest van de kiddy games op Playstation (nee, Terminator is qua genre niet kiddy, maar de moeilijkheidsgraad is zo laag dat je binnen vier uur de game geplatineerd hebt). Ik maak geen grapje als ik zeg dat dit zelfs voor een trophy hunter no-life is. Bejaarde mannen die Hannah Montana kopen en spelen om een platinum meer te krijgen. Grappig, triest én eng. De marktplaatsen staan trouwens vol met aanbiedingen om dit soort games met elkaar te ruilen.

Te herkennen aan het hebben uitgespeeld van bovenstaande games en het hebben van een relatief hoog percentage platinum trophies.

trophy hunterDe ‘n00bie’

De ‘n00b’ is niet irritant, maar heeft vaak een enorm hoog trophy hoeveelheid. Hij speelt superveel games en kijkt naar het totaalplaatje. De platinum en gouden trophies zijn te moeilijk, dus hij haalt zo snel mogelijk simpele trophies om zijn e-ego naar een volgend niveau te werpen. Tjah, op sommige fora heb je heel wat mensen die opscheppen over hun aantal virtuele trofeeën. Daar doen ze het dan ook voor.

Te herkennen aan 2000+ trophies , waarvan minder dan 1% goud of hoger.

Boze gamerDe ‘platinum only jager’

Jagers die alleen maar iets geven om platinum trophies, oftewel: games uitspelen tot de *pling* van 100% in scherm komt. Dit zijn mensen die veel games uitspelen en waarvan toch zeker 50% van de games die gespeeld zijn op platinum staat. Games die niet geplatineerd zijn, worden ook niet geplatineerd. Dit heeft veelal te maken met het feit dat de game een stel trophies heeft die zo lang duren in combinatie met het feit dat toevallig dat deel uit de game gewoon saai is. Het halen van de laatste saaie trophy die nodig is voor platinum gaat nog net, maar na de *pling*  komt de game in de kast en gaat het stof happen tot in de eeuwigheid. DLC past er niet bij, want de platinum is al binnen. Oh: wanneer het niet lukt zal menig gamer uit deze groep zijn of haar controle verliezen en flinke meltdowns krijgen.

Te herkennen aan het hebben van 20+ platinum trophies, waarvan alle games met DLC niet op 100% staan en deze persoon heeft bijna geen gedownloade games waar je geen platinum trophy mee kan halen.

game collectorDe ‘verzamelingsjunk’

De verzamelingsjunk gaat een stapje verder dan de ‘platinum only jager’. Dit is al geen jagen meer te noemen, maar een obsessie. Alle DLC en de saaist mogelijke trophies worden gehaald, al duren ze nog zo lang. Een week vergooien om één DLC bronzen trofee te halen? Geen probleem. Boos zullen ze niet worden, want het gaat erom dat het uiteindelijk lukt. Hoelang het proces er naartoe duurt is geen belangrijke factor.

Te herkennen aan het hebben van 50+ platinum trophies, waarvan vrijwel alles op 100% staat.  Oh ja, ze maken ook nog trophy guides en participeren in veel communities waar ze bijna altijd opscheppen over hun trophies.

 

In welke groep hoor jij zelf en in welke groep hoor ik?

5 gedachtes over “5 types trophy hunters

  1. Nja ik wil mijzelf wel tot een “Platinum only” jager rekenen, maar heb tegenwoordig vanwege tijdgebrek lang niet genoeg tijd om de games die ik wil platineren ook echt te platineren. Ik merk wel dat ik steeds meer oude titels erbij pak om die alsnog naar 100% te brengen, zoals laatst met Mass Effect 2 (die echt klote was om te halen) en nu Skyrim.

    En waar categoriseer jij jezelf onder?

    Like

    1. Platinum only jager. Alleen een platinum trophy voelt voor mij aan als een prestatie. Daarom baal ik ook wel een beetje van SP games die ineens MP trophies krijgen. Games als Assassin’s Creed hoef ik echt niet online te spelen hoor.

      Like

  2. Mooie blog Ubi, heb meteen het hele artikel nauwkeurig gelezen, want het interesseert me dan ook veel die ”waardeloze trophies” 😉

    Zoals jezelf al zei, in principe zijn we er niets mee, maar eens ik de drang te pakken had, is hij nooit meer weggegaan. Zelf haal ik nu altijd zoveel mogelijk trophies per game en ik kijk niet naar makkelijk of moeilijk. Eens ik dicht bij het einde kom beslis ik meestal voor platinum te gaan, alhoewel ik dat soms ook al van in het begin al van plan ben.

    Verder voel ik me zelf eerder een mix van ”Platinum Only & Verzamelingsjunk”. Ik doe alles, maar heb inderdaad nog altijd liefst die moeilijke zilveren of gouden trophy en natuurlijk al helemaal de platinum. Maar ik ga NOOIT games kopen die me geen bal interesseren om trophies te halen, dus ga ik ook geen uren spelen voor waardeloze/saaie trophies. Al heeft elke game wel zo\’n trophy waarvan je denkt ”Moest dat nu?”.

    Tenslotte doe ik het omdat ik het al zo lang gewoon ben, omdat ik inderdaad \”groter\” wil worden qua trophies, maar ook omdat het een gevoel van waardering/trots geeft als je zo\’n game platinum haalt of zo’n moeilijke trophy na uren en uren dan toch haalt. Dat gevoel vooral doet mij verder gaan…en hopelijk kan ik dat nog vele jaren blijven doen.

    Like

Reageren!

