Moreel cheaten is slim

Na wat reacties te hebben ontvangen over mijn vorige bericht via verschillende fora over cheaten wil ik even snel uitleg geven over wat ik nou niet bedoelde in het bericht waar ik stelde dat moreel cheaten belachelijk is. Én een reden is om minder online te gamen. 

Waar de reacties met name op in gingen is dat het niet erg is om te cheaten zolang de game het toe laat. Zij stelden dat het dan namelijk niet cheaten is. Zoals ik al aangaf ben ik het daar volledig mee eens, daarom gaf ik het ook de naam ‘moreel cheaten’. Een vriend van mij gaf al aan dat hij het voorbeeld van FIFA niet goed gekozen vond. Het is immers slim om verdedigend te spelen, net zoals in het echt. Ook daar ben ik het volledig mee eens. Al moet ik zeggen dat met die redenatie campen in shooters ook geaccepteerd moet worden. In het echt wordt naar mijn idee alleen maar gecamped. Dat mag, maar zoals ik in mijn vorige bericht al aan gaf vind ik dat dus moreel cheaten.

Het verschil zit hem ook een beetje in iets doen om geld te verdienen en iets doen voor je plezier. Alles waar ik aan meedoe moet ik winnen of hoog eindigen. Gebeurt dat niet, dan vind ik er niks aan. Dat betekent alleen niet dat ik super defensief ga spelen (in welk genre dan ook). Dat vind ik namelijk niet eerlijk ten opzichte van de anderen. Én laten we wel wezen: ik denk dat vrijwel iedereen het toch het leukste en mooiste vind als we allemaal gewoon lekker aanvallend spelen met het doel in ons achterhoofd. Zo krijg je de mooie aanvallen en zo krijg je de mooie kills, battles, wat dan ook. Ik heb liever een killstreak van 10 mooie rush kills dan dat ik een killstreak haal van 25 tijdens het stilzitten.

Als iedereen dit nou deed

Wat ik dan wel weer begrijp is dat je ‘triest’ gaat spelen als het ergens om gaat. Als jij om geld speelt of voor bijvoorbeeld de eer van je clan, dan begrijp ik het. Dan is het de bedoeling om te winnen en niet zozeer om plezier te maken.

Natuurlijk is het slim om triest te spelen, dat is met alles zo. Maar is het ook leuk? Lijkt me toch niet. We zouden het elkaar een stuk makkelijker en leuker kunnen maken als we gewoon spelen zoals we dat met de vorige generatie consoles deden.

Iedereen die het leuk vind om niks uit te voeren en te wachten totdat de ander een step zet, mag cheaten. Al weet je dan wel wat voor personen dit zijn.

Reageren!

