Het contrast: Tokyo en Kyoto

Zoals de stadsnaam al doet vermoeden is Kyoto hetzelfde als Tokyo, maar net even wat anders. Als je per se wil kan je in beide steden hetzelfde vinden, maar de prioriteit ligt duidelijk anders. Waar To-kyo de nadruk legt op het stadsleven en de bizarre moderniteit van de Japanse maatschappij, legt Kyo-to de nadruk op het mooie traditionele van de samenleving. In Tokyo vind je genoeg tempels, in Kyoto kan je jezelf prima in het nachtleven bevinden of in lawaaierige gamehallen spelen. 

“Do you speak Japanese? No? Did you check-in?” “No”, zei ik. “Check in now, do it!”, zei de onzekere Japanse man. Zoals we bijna dagelijks een Japanner in verlegenheid brengen doordat het moeilijk is om met hun vriendelijkheid om te gaan. Zo begon de reis naar Kyoto in de nachtbus. Ongemakkelijk gesprekjes van Japanners die graag willen helpen, maar niet goed genoeg Engels spreken om het te durven. Heel leuk is het wel. Moeilijk om niet de slappe lach te krijgen tijdens het gesprek. Nog twee hele mooie voorbeelden die we nu nog niet hebben geplaatst:

“Please speak louder, I’m very interesting in Engrish” – een Japanse kale man in de Tokiose metro die na wat gekke geluidjes besluit om met ons te praten en denkt dat wij Engels praten tijdens het Nederlands praten. Wij besloten hem het plezier te gunnen.

“Eighteen ten, eigh…teen ten? No! Full!” – een Japanse buskaartverkoper die van zijn stuk is als ik vraag of we de bus van 18:10 kunnen nemen, nadat hij al had gezegd dat alle bussen van die dag vol zaten. Dit is alvast de legende van de vakantie en we zijn hem nog meerdere malen tegengekomen, elke keer weer iets grappigs. Wat een held.

Dan weer over op Kyoto. Eigenlijk hebben Niels en ik heel Kyoto al gezien in een volle dag door om de stad heen te fietsen en constant verdwaald te zijn, maar alles wat daarbinnen zit moet nog wel even goed bekeken worden. Het leuke is dat je tijdens het verdwalen op onverwachte tempels en parkjes stuit. Zulke tempeltjes hebben niet alleen weinig bezoekers, maar zijn ook verrassend mooi. Tempels in Japan zijn sowieso behoorlijk goed onderhouden. Prachtige kleuren, poorten, boeddha’s, leeuwen, vossen, mannen met grote neuzen, generaals, goden. Het is er allemaal en wordt door de Japanezen enorm goed bewaakt. Zo is het best lastig om foto’s te maken van Boeddha en andere heilige beelden. Zo ondervonden wij ook vandaag tijdens het bezoeken van de Sanjusangen-do tempel. Hierin staan 1001 beelden van de ‘Goddess of Mercy’, elk beeld heeft 40 armen die staan voor 1000 armen. Je kunt je vast wel voorstellen dat dit best wel een epic gezicht is. Jammer alleen dat camera’s in beslag werden genomen als je een foto maakte. En daar waag ik me dan weer niet aan.

Het bekijken van een tempel in de Mt. Kurama ten noorden van Kyoto was ondanks de regen ook enorm gaaf om te doen. Hier werd al snel duidelijk dat ook Japan prachtige natuur heeft. Dat wisten we natuurlijk wel, maar Tokyo en Kyoto zelf hebben maar weinig groene gebieden. Ook een prachtige gouden tempel en het doorlopen van 1000 oranje poorten hebben grote indruk op ons gemaakt. Over de andere tientallen tempels die we nu gezien hebben, hoef ik niet zoveel te zeggen. Behalve dan de Zen-tempel van Daitoku-ji, waar Niels en ik ons even in een andere wereld bevonden en eens flink zen konden worden in een rustig tuintje.

Ook het eten is hier weer net wat anders dan in Tokyo. Zo at ik op een rustige zaterdagochtend twee broodjes met vis. Iedereen die mij een beetje kent weet hoe ranzig ik vis vind. Alleen door een laagje erover heen, had ik het niet direct door. Toen ik de schubben zag, was het kokhalzen nabij, maar ik hield me goed in. Ik was te naief om te denken dat het een soort van frikandelbroodje met hamburger was. Maarja, dan kan je je weer afvragen wat ik met een hamburger om 10 uur ’s ochtends moet. Verder is het eten trouwens erg lekker in Kyoto. Na mijn Japanse pannenkoek, Okonomiyaki, wat eigenlijk meer een omelet is, ben ik erg tevreden over de keuken hier. Rijst, kip, miso soep en ramen blijven ook erg lekker en daar kan ik de tweede helft van de vakantie zeker goed op teren.

7 gedachtes over “Het contrast: Tokyo en Kyoto

  1. Toen ik dat las van die vis dacht ik meteen al : jeffrey en vis???? Dat gaat niet samen… Maar toen ik het verder las , zag ik al dat het weer niet is gelukt om vis te eten! Maar goed dat je het erin hebt gehouden.Heb je al een sushi gegeten?

    Like

  2. Hoi jeffrey en Niels,
    leuk om de verhalen te lezen. Wij hopen ooit ook eens naar Japan te gaan. Het lijkt me heel fascinerend. Geen rare dingen doen en goed uitkijken.
    Gr de Engeltjes !!!!

    Like

Reageren!

