Uitmelken is niet de oplossing, community wel

Al tijden is naar mijn idee duidelijk dat het uitmelken van games niet de oplossing is. Oké, toegegeven, misschien wel voor uitgevers die in een noodsituatie verkeren en moeten overleven, maar voor de rest niet. Toch gebeurt het meer en meer. Het is zonde om te zien, omdat sterke franchises veranderen in onafgemaakte games. Games die alsnog best vermakelijk zijn, maar niet hun eigen potentieel halen. Communities geven deze kans door loyaliteit te creëren wat zorgt voor meer geduld en langere speeltijden. Oh ja, ik speel in op de kern van een community, niet op alles wat daar later bij komt kijken. 

Waarom ik deze poging nog eens waag, is eigenlijk alleen omdat Raptr, een social network voor gamers, het in cijfers heeft omgezet. Ik ga je niet vervelen met vele grafieken, maar wel zeg ik dat de stijgingen noemenswaardig zijn en blijven (denk aan 500+% in het begin, 30% na een langere periode).

Bron: Raptr/Venturebeat

De community staat centraal

Deze stijging komt voort uit een gedachte waar een community centraal staat. Wat ze hiermee bedoelen is hoe ik het interpreteer heel breed: van fora tot map packs door gamers, van toernooien tot gratis mods. Ik kan dan ook zeggen dat ik heilig overtuigd ben van het begrip ‘community’. Op dit moment ben ik actief op twee fora: XGN en AroundTheGlobe, maar ben ik het verleden actief geweest op vele anderen. De community zorgt ervoor wat ik doe. Niet helemaal, maar deels. Toen ik nog actief was in competitieve communities (Gamebattles, Consolegaming), speelde ik ook echt de clan wars mee, speelde ik games sowieso al langer en speelde ik meer.  Het heeft denk ik ook deels te maken met ‘ergens bij horen’. Op die sites waren ze enorm actief, wat zorgde voor een enorm snelle groei én een opkomst van gamers die loyaal werden aan de fora. Dat trok meer mensen aan en zo ging het verder. Helaas gebeurt het meestal andersom. Op XGN, bijvoorbeeld, hangt een redelijk passieve sfeer en wordt erg weinig  online met elkaar omgegaan. Mensen voelen zich er niet helemaal bij horen en er wordt niets georganiseerd. Dat zorgt voor een blijvende negatieve, afwachtende sfeer. Nu zal je denken: huh, maar waarom ben jij er dan? Een beetje hypocriet,  toch? Dat komt omdat ik gewoon sowieso al enorm loyaal ben. De rest van de actieve leden zijn allang weg of hebben nu een enorm lage activiteit. En zo actief ben ik eigenlijk ook niet meer.

Uitmelken gebeurt te vaak

Naar mijn idee is het enorm korte termijn gericht om leden uit te melken met jaarlijks nieuwe games. Natuurlijk, games als Call of Duty en Assassin’s Creed doen het fantastisch in de verkoop. En Nintendo weet ook alle party-games uit te melken. Maar is dit nou slim? Ik weet het niet, maar mijn logica zegt dat het slimmer is om op de toekomst in te spelen. Call of Duty gaat het niet lang meer uithouden, er klagen immers teveel mensen en ik heb grote groepen zien verschuiven naar andere franchises. De map packs kunnen ze ook gratis aanbieden of eens in de twee jaar een game uitbrengen (niet 1 jaar Treyarch, ander jaar IW). Zo hebben ze genoeg tijd om echt te verbeteren en te laten zien dat het niet alleen om geld draait. Natuurlijk draait dat het wel, maar dat betekent nog niet dat je dat zo expliciet moet laten zien! Zo blijven ze interessant op lange termijn en kunnen ze op die manier toch het maximale uit hun franchise halen. Tot de laatste druppel melk.

Hoe het ook kan

Bij SOCOM II/III op de Playstation 2  was een redelijk kleine, maar super actieve en loyale fanbase. Buiten het feit dat hier enorm veel georganiseerd voor werd en er heel duidelijk groepen gevormd werden, beschikte het derde deel ook over een in-game actief forum. Het allerbelangrijkste is misschien wel de gratis headsets die bij de games geleverd werden! Iedereen had en gebruikte een headset. Hoe weinig zie je dit bij Call of Duty terug komen? Het is zoveel leuker als iedereen met een headset speelt. Wat een gemiste kans. Ook hier konden mensen meer van elkaar te weten komen, dingen organiseren en prijzen winnen. Dit zorgde voor een game die misschien wel 5/6 jaar lang bleef verkopen én die in die tijd actief bleef. Bij games als World of Warcraft, Runescape en Counterstrike denk ik ook dat dit een deel van de kern is van het uiteindelijke succes. Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik weet dat SOCOM een franchise is die tijdens deze generatie niet heeft waar kunnen maken waar ze voor stonden. Doordat ze teveel richting de populaire games gingen, verloren ze hun fanbase. Wat ze teweeg brachten op PS2 is waar ik op doel.

Eigenlijk…

Eigenlijk weet ik ook helemaal niet wat nou de succesfactoren zijn van dit soort games, maar voor mij is community belangrijk en ik zie heel duidelijk de games met een goede community jaren na de release nog steeds écht actief zijn. Bij Call of Duty heb je misschien een paar spelers die na een jaar nog spelen, maar dat is procentueel gezien vrijwel niets. Wellicht denken jij er totaal anders over. Dan hoor ik graag wat jij dan wel denkt 🙂

2 gedachtes over “Uitmelken is niet de oplossing, community wel

  1. Ik game niet online dus dan heb je weinig met community te maken. Maar vroeger toen ik pokemon speelde op de Game boy Advance zocht ik de mensen in Real life wel eens op en gingen we samen gamen:P en waren Headsets enzo er nog niet zoals vandaag de dag. 🙂

    Like

    1. Communities kunnen best gevormd worden rondom singleplayers hoor. Kijk naar bijvoorbeeld Kingdom Hearts of inderdaad Pokémon. De activiteit van Wikia’s, fora, etc. zijn behoorlijk groot en er worden zelfs hele games nagemaakt in de hoop dat Square Enix/Nintendo met het product aan komt zetten.

      Like

Reageren!

