De term ‘gamer’ is vies, aldus Nintendo

Nintendo 3DS

‘Gamer’ is een vies woord. Net als de mensen die zichzelf ‘gamers’ noemen. Althans, dat impliceert Nintendo. Met een nieuwe lading aan commercials proberen ze niet-gamers aan de 3DS te helpen. Op zich geen probleem natuurlijk. Als de doelgroep niet-gamers is, waarom niet? Wat wel een ‘probleem’ is: Nintendo vergeet wat ze willen bereiken met  de WiiU.  

Natuurlijk overdrijf ik in de inleiding over wat Nintendo impliceert, maar het kan wel zo worden opgevat. Én dat wordt het ook! In het bovenstaande filmpje wordt letterlijk gezegd: “I’m not a gamer, I’m an artist”. Hetzelfde werd gedaan bij een Olympische sporter die zichzelf een ‘coin-collector’ noemt.  Alles om maar te vertellen dat de 3DS ook voor niet-gamers is. De toon bij ‘gamer’ is echter negatief op te vatten. Waarschijnlijk is dat niet de intentie van Nintendo, maar het laat toch zien dat ze  nog steeds weinig oog hebben voor de mensen die hen oorspronkelijk groot hebben gemaakt. Naar mijn idee schoppen ze hier alleen toch echt tegen het zere been van de ‘harde kern’ van Nintendo fanboys aan (wat toch echt zware gamers zijn).

In één van mijn eerste berichten op deze site schreef ik over waarom ik denk dat Nintendo’s ondergang nabij is. Ook gaf ik aan dat ik nog  altijd hoop dat Nintendo de juiste doelgroep weet te terug te vinden, zodat ze over tien jaar ook nog succesvol kunnen zijn en niet alleen enorm succesvol in de vorige x aantal jaren. Die hoop kwam een klein beetje terug door de line-up voor de WiiU, waar toch wat hardcore titels terugkeren. Door deze tegenstrijdige campagne kan een ‘gamer’ door de inconsistentie moeilijk inschatten wat Nintendo nou eigenlijk wil. Gaan ze echt voor het hardcore publiek of proberen ze alles in één keer binnen te halen? In beide gevallen werkt een campagne als deze in ieder geval niet. Of het nou voor de 3DS of WiiU is, je schopt hoe dan ook niet tegen één van je doelgroepen aan.

Nintendo 3DS

Ik kan mij heel goed voorstellen dat veel gamers dit met Argusogen bekijken. Oftewel, Nintendo maak een keuze: niet-gamers of gamers. Of maak voor  beide doelgroepen een ander product, zodat de ander zich niet bedolven voelt onder de boodschap aan de ander.

 

Reageren!

