Moven doe je zo!

Veel mensen zitten te wachten op tips over hoe zij zich moeten bewegen. Begrijpelijk. Ook ik heb niet de ‘moves like Jagger’. Dat bewees Just Dance wel toen ik dit eens met mijn zusje deed op de Wii. En eigenlijk ook de rare, maar artistieke dansjes tijdens het uitgaan bewezen mijn onkunde in het bewegen. Tóch moest ook ik eraan geloven om eens de Playstation Move aan te schaffen. Hoe mij dit is bevallen lees je hier. 

Als ‘hardcore gamer’ sta ik niet zo positief tegenover de ontwikkelingen van motion gaming. Ik vind dat games met een steile leercurve alleen met een traditionele controller (Nintendo 64, Xbox, Playstation, keyboard+muis, etc.) gespeeld kunnen worden. Begrijp mij hier niet verkeerd; ik  sta niet negatief tegenover motion gaming in alle genres. Het kan best leuk zijn voor party-games, maar daar houdt het op. En laat ik, en vrijwel alle andere hardcore gamers, daar nou net niet van houden. Waarom ik dan toch besloot om een Playstation Eye, Navigation Controller en een Playstation Move te kopen, komt eigenlijk doordat ik via XGN een Move-exclusive had gewonnen. Hier heb ik al veel gewonnen, dus als je je registreert en naar het forum gaat zal je een grote kans maken op gratis games 😉 In ieder geval: die game is een soort van Wii Sports voor Playstation en is volgens mij best goedkoop, maar toch dacht ik wel van: goh, laat ik dan toch maar eens zo’n pakket kopen. Zo kwam ik bij Sorcery, een game die mij al maanden tof leek. Een game die door al zijn spreuken mij enorme spierpijn gaf in mijn rechterarm. Maar wat is Sorcery?

Sorcery

Sorcery is een actie-avontuurlijke game waarin jij als tovenaarsleerling de Nachtmerriekoningin moet verslaan. Dit klinkt heel erg lame en dat is het ook. Tegenstanders die je tegenkomt zijn kleine spinnetjes, grote spinnen, ijstrollen, elfen, boemannen en skeletten. Ook dat klinkt lame en ook dat is zo. Toch is de game zeker het spelen waard. Prachtige omgevingen en geweldig gebruik van de Move controller. Je mikt van onder naar boven, van links naar rechts of zelfs gewoon op onderdelen van grotere tegenstanders. Verder maak je wegen vrij door middel van het zwiepen, maak je kisten open door je controller flink rond te draaien en meer van dit soort kleinere gameplay aspecten.

Wat de game echt heel tof maakt is eigenlijk een aantal hele persoonlijke voorkeuren. Vanaf het eerste boek van Harry Potter ben ik groot fan van deze franchise. Aangezien Harry Potter games heel erg slecht zijn, heb ik nooit echt toffe ‘tovergames’ kunnen spelen. Met Sorcery kon ik eindelijk eens flink zwiepen met mijn controller om de ene spreuk na de andere op mijn vijanden af te sturen. Een tweede punt wat mij opviel is het combineren van aanvallen (wind, vuur, ijs, aarde, elektriciteit). Zwiep je je controller van links naar rechts dan ontstaat er een grote tornado. Deze kan je in de fik steken of veranderen in een onweersbui. In Bioshock 2 was dit ook al het meest onderscheidende in de multiplayer en dit kom ik niet vaak in games tegen. Dat maakt de gameplay echt heel erg gaaf en zorgt er eigenlijk meteen voor dat die saaie tegenstanders niets meer uitmaken. Ook de tegenstanders zijn verdeeld in verschillende elementen. Een graself houdt het bijvoorbeeld niet lang vol tegen vuuraanvallen. Een derde pluspunt is het gebruik van de Move bij het bereiden van toverdranken. In het beeld verschijnt een pan en jij zorgt ervoor dat de ingrediënten op de juiste manier woorden toegediend. Erg leuke toevoeging. Het toverdrankje moet je ook eerste schudden en drink je door te doen alsof je in het echt drinkt. Opgepast, dit kan er wel wat fout uit zien.

Ik ben een groot fan van namen en kreten bij spreuken of aanvallen. De hele tijd zwiepen met een toverstaf is leuk, maar wat het leuker zou maken is als er speciale aanvallen bij zitten of een speciale mode waarbij de persoon daadwerkelijk iets roept. Dan bedoel ik niet zoals bij Harry Potter dat iedereen spreuk een naam zou hebben, dat zou namelijk iets teveel van het goede zijn bij Sorcery. Meer zoiets als bij Bleach. Hier heb je een speciale modus waarin de karakters sterker zijn en speciale aanvallen kunnen gebruiken. Dit begint met de term ‘Ban Kai’ of ‘Resurrecion’. Sommigen schreeuwen dit, anderen fluisteren het. Verder heeft iedereen bij alle sterkere aanvallen ook een term die ze schreeuwen. Dit zorgt wel voor een extra element in de ervaring, wat het voor mij enorm vet maakt. Dat miste ik hier wel.

Desalniettemin, als er een aantal van dit soort games voor de Move te verkrijgen zijn ben ik zeer tevreden over mijn aankoop. Na 7 uur spelen zag ik de credits en keek ik daar met veel plezier op terug. Koop deze game + move als je eens een leuk tussendoortje wil hebben en als je niet bang bent voor spierpijn in je rechterarm [7,5/10].

4 gedachtes over “Moven doe je zo!

  1. Ik deel je mening, gaf het zelf ook een 7,5. Een van de leukere PlayStation Move games als je het mij vraagt. Alleen jammer dat ze van het oorspronkelijke stijltje zijn afgeweken (die op de foto rechts onder).

    Like

    1. pisteuw pws kai zakynthinos na itan tin idia aniesttopimi 8a eixe… sto dimosieyma tou ermi lene pws den i3eran apo pou na desoun to sxoini… sto pirosvestiko oxima den ginotan na t desoun??kaka ta psemata einai 8ema paideias kai mono paideias! eimaste ws laos axristoi kai mas ftaine mono oi alloi ,oi politikoi,o geitonas kai POTE EMEIS!an den alla3oume miala kai nootropia einai sigouro oti 8a maste gia lipisi kai den 8a a3izoume gia tpt allo apo to na kanoume sex kai na trwme ta lefta pou me kapoion tropo klepsame-fagame apo to dimosio..eimaste a3ioi mono na loufaroume kai na kanoume mpoufanies kai tpt allo…leipame pou zw se ayti ti xwra,se ayton ton topo pou gennise epistimones,pneumatikous an8rwpous kai oi neoteres gennies ta xoume kanei skata koitwntas to PROSWPIKO sumferon.leipame polu.se ligo 8a febgoun oloi metanastes.min anarwti8ei tote kanenas ellinaras giati den menei kanenas pisw.apla an den figoun apo tis 8eseis isxuos oi anikanoi kai antikatasta8oun apo ikanous an8rwpous me spouydes k oneira tote sigoura den exoume ston ilio moira..leipame polu gia ola afta kai panw ap ola pou den leitourgei to kratos ,oi 8esmoi ,oxi epeidi den iparxoun alla epeidi exouns telgxw8ei apo anikanous “aganaktismenous” kai mi!! me kati tetoia peristatika poios sinexizei na nai iper tou dimosiou?? na idiotikopoii8oun ta panta sto elladistan giati mono tote isws ipar3ei proodos… eimaste gematoi dikaiwmata kai dikaiwmata kai apo ipoxrewseis ntropi.isws na nai ipervolikes oi topo9etiseis tou VAS TRIA ‘i tou LASKA alla lene tin ali8eia!8eloume tourismo xwris ta stoixeiwdi kai anarwtiomaste gt alles xwres leitourgoun…krima krima krima

      Like

  2. Een combinatie van pokemon(gras water vuur aanvallen) en Harry potter, Geweldig!!!:D
    Lijkt me een leuke game als ik dit zo lees. wel wat nageaapt van Harry potter? toverdrankjes maken gebeurt ook bij de wi en dat je op verschillende manieren moet inschenken roeren schudden etc.
    Kom binnenkort wel eens langs om de game te bekijken

    Like

Reageren!

