The Walking Dead Season 1 (game)

Na genoten te hebben van de eerste drie seizoenen van de serie ‘The Walking Dead’ en belachelijk positieve reviews op Metacritic kon ik niet om deze game heen.  Nadat dan eindelijk de disc-versie van alle episodes uit het eerste seizoen te koop aangeboden werd in de VS, ben ik ook aan de slag gegaan met dit verhaal gebaseerd op de comics van The Walking Dead.

De eerste ontmoeting met een zombie laat direct zien waarom deze game anders is dan anderen. Of zoals Silverlady zou zeggen: “Deze game is echt anders als anders, er zijn wat meer komiekstukken bijgekomen”. Helaas, voor de Silverlady fans onder ons: in tegenstelling tot de hit ‘De Zwerver’ van Arie Pater speelt Silverlady geen klein rolletje in deze game. Dat had hem wellicht nóg beter gemaakt. Ik ben een fel tegenstander van spoilers en  ik ga er dan ook geen één plaatsen. Je wordt in ieder geval direct voor keuzes gezet en getest op snelheid. Waarom is het anders, zeg je? De game is een fantastische combinatie tussen Heavy Rain (besturing/sfeer), Borderlands (dikke zwarte lijnen om alles duidelijk weer te geven), welke willekeurige RPG met keuzemogelijkheden dan ook (al valt dit ook in Heavy Rain), alle keuzes die je maakt gaan door naar de volgende episodes en seizoen (!) en natuurlijk ZOMBIES!

Ik hou wel van zombies. Daar heb ik geen enkele reden voor. Het probleem is alleen dat de verhalen om zombies heen bagger zijn. Zombies zijn heel traag en de enige manier dat je doodgaat is gewoon iets zwaar achterlijks te doen. Althans, zo is het meestal. Gelukkig niet in deze game. Net als in Heavy Rain zijn keuzes die je maakt superbelangrijk en één keuze kan ervoor zorgen dat één van je mede-reizigers of jij sterft. Dat is leuk. Ook meteen dé game om als held of slechterik te spelen. Natuurlijk heb ik er weer alles voor over gehad om als held uit de bus te komen. Meteen ook één van de sterkste punten van deze game. Soms moet je keuzes zo enorm snel maken dat je niet de tijd hebt om te bedenken wat de gevolgen op lange termijn zijn. Er zijn meerdere characters gestorven die ik liever in leven hield. Vooral doordat de game je echt kon hechten aan deze personen maakte het de game enorm indrukwekkend.

Blijkbaar zijn er maar weinig mensen die graag als held spelen. Aan het eind van iedere episode krijg je de statistieken te zien. Iedere keer was ik met mijn keuzes in de minderheid. Ook wel grappig dat ik mij een klein beetje ergerde aan iemand die een gigantische fout had gemaakt, maar dat ik deze persoon toch heb gered toen het erop neerkwam. Je zou bijna denken dat ik wel eens een klein traantje heb gelaten tijdens bepaalde scènes. Misschien is dat ook wel zo.

De besturing is wel even belangrijk om nog iets over te vertellen. De linker analoge gebruik je om rond te lopen, de rechter om je ‘zicht’ op bepaalde items te leggen. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat je met links naar achterloopt, terwijl je met rechts mikt op het hoofd van een zombie. Vervolgens bepaal je met de normale knoppen welke actie je gaat uitvoeren op het hoofd. Ik beveel zeker niet aan om een zombie te doden met een marshmellow die je net op de grond vond. De keuze of je een pistool of bijl gebruikt is alweer wat lastiger. Maak je lawaai of blijf je stil? Soms heb je niet de luxe om daarover na te denken.

The Walking Dead is een moeilijk vette game om je morele waarde te testen en moet iedereen die van een goed verhaal houdt in huis nemen. Er zit genoeg spanning in en de tien uur die deze episodes in totaal duren zijn zo voorbij. Én voordat ik het vergeet: als je dood gaat dan is het eerste wat de zombies doen je darmen eruit halen om de grote boodschap door te slikken. Hoe vet is dat? Niet! Gewoon bizar. Ik kijk nu al uit naar het tweede seizoen. [9/10]

3 gedachtes over “The Walking Dead Season 1 (game)

      1. Ah, Silverlady vind het toch beter als ik jou een serenade kom brengen.
        Deze zomer is het tijd Jeffrey, tijd voor ons.

        Like

Reageren!

