Pepijn Bierenbroodspot en Max Payne

Ik denk dat wij het er unaniem over eens mogen zijn dat Pepijn Bierenbroodspot één van de grotere bazen van de Nederlandse televisie is. Zijn stem en verhalen over patholoog-anatomen doen menig mannen- én vrouwenhartje laten smelten tijdens het kijken naar zijn hit ‘Reportage’. Zelfs Alberto Stegeman kan daar niet tegenop. Max Payne heeft in het derde deel duidelijk een voorbeeld genomen aan Pepijn. Overduidelijk. Het is nog goed uitgevallen ook.

Na mijn bericht over het stoppen met trophy hunten, heb ik inmiddels vier grote games uit weten te spelen. Max Payne 3 viel hier toch wel het meeste op. Ik heb geen enkele voorkennis van Max Payne, behalve dat de franchise groot geworden is door de Matrix-achtige slowmotion. Het had mij nooit weten over te halen om de games te kopen in ieder geval. Ik ben blij dat ik dat deze keer wel heb gedaan.

Jij bent Max Payne, een beveiliger van een rijke Braziliaanse familie. Het gehele verhaal komt erop neer dat jij faalt in het beschermen van deze familie en je bizarre Hollywood-acties om dit weer in een succes om te zetten. Lukt dat? Geen idee, daar mag je zelf voor gaan zorgen. Het grootste deel van het verhaal speelt zich af in Sao Paulo, met uitzondering van de flashbacks. Hoewel ik geen ervaring heb met Sao Paulo, wordt de stad fantastisch neergezet in deze game. Je rijdt door de rijke wijken, maar moet ook zien te overleven in de favela. Het ziet er allemaal prachtig uit en er zit prachtige actie in.

Wat maakt deze game nou zo sterk? Een heel simpel antwoord: de Pepijnstijl van verhalen vertellen, de moeilijkheidsgraad en de kogels die door de halfdode lichamen vliegen. Max praat het hele verhaal over wat er gebeurt, wat hij denkt en over het verleden. Zijn stem wordt hier goed neergezet en het maakt de scènes waar minder gebeurt plezierig om te doorlopen. De moeilijkheid van de game (uiteraard vanaf ‘hard’ spelen) is ook zeker opvallend. Als je hoger dan hard speelt zal je een hele uitdagende game hebben. Eindelijk eens een single player met actie die niet zo simpel is als Battlefield of Call of Duty op het hoogste niveau. Dan de kogels. Die zijn gewoon supertof. Iedere keer als je een groep vijanden hebt neergeschoten krijg je de kans om de laatste in slowmotion neer te schieten. Het beeld komt op de tegenstander te staan en je ziet van dichtbij hoe je hem helemaal volpompt. Het ziet er allemaal erg gaaf uit en het verveelt na vele uren gamen nog steeds niet. Althans, niet bij mij.

Maakt Pepijn deze game? Nee, maar het is een leuke manier van een verhaal volgen. Deze game is dan ook een must-have. 8,5/10

3 gedachtes over “Pepijn Bierenbroodspot en Max Payne

  1. Bedankt man Jeffrey, de waardering die je voor mij hebt geeft me tranen in de ogen.
    Ga zo door en misschien stuur ik je dan een kerstkaart. Groeten, Pepijn.

    Like

Reageren!

