UBIY.nl is 1 jaar!

Vandaag is het precies een jaar geleden toen ik mijn WordPress-accountje aanmaakte met het idee van: laat ik eens kijken wat ik over games kan schrijven. Hoog tijd dus voor wat statistiekjes, waarom ik heb geschreven wat ik heb geschreven en een kort verhaal over wat er in dit jaar allemaal veranderd is. 

ubiy1

Ik had nooit eerder iets inhoudelijks geplaatst onder mijn eigen naam in plaats van veilig anoniem achter een alias. Als ‘binnenvetter’, zoals blijkbaar vele Nederlandse rappers introverte mensen noemen, denk ik overal goed over na en heb ik eigenlijk ook overal wel een mening over. Ik uit het alleen niet en het was voor mij dan ook heel erg wennen om dat onder mijn eigen naam te doen. Wanneer ik ergens niet over praat, stotter of iets politiek correct breng weet ik er te weinig over. Over het één kan ik prima met anderen praten, andere onderwerpen liggen te diep om zonder emoties over te praten. Van tevoren wist ik wel dat ik het slechts over het oppervlakkige wilde hebben en heel kleinschalig mij als persoon in de teksten wilde stoppen. Dat het online geschreven en gelezen wordt werkt natuurlijk wel, maar dan nog vond ik het zelf erg lastig om te doen. Ik had nooit eerder geschreven voor anderen en ik was onwetend over hoe gereageerd zou worden op iemand die zich ineens wél uit.

Persoonlijke verhalen

Al snel ging ik over van games naar games en persoonlijke verhalen.  Toen ik begon liep ik stage in Haarlem bij een marketingbedrijf in de game-industrie en woonde ik daar ook. Veel had ik er niet, dus dit was het perfecte moment om het eens te proberen. Al snel kreeg ik een veel meer business-gerelateerde kant van de industrie te zien en dan zie je dat je als consument eigenlijk weinig toe te voegen hebt. Én het tweede vind ik namelijk veel leuker om over te schrijven en eerlijk gezegd staan feitjes over games al zoveel op internet dat ik het onnodig vind om mij daar zelf in te mengen. Oké, écht persoonlijk is het niet geworden. Ik heb introversie verdedigdmijn liefde voor Playstation geuitmijn muzieksmaak verantwoorduitgelegd waarom ik een veertienjarige volwassene benmij verontschuldigd voor mijn gestoorde alter ego ubiytsamijn gezicht laten zien in Sports Champions en zelfs mijn reizen van dit jaar hopelijk op een leuke, verhalende en informerende manier gebracht: FukuokaTokiode beklimming van Mt. FujiKyotoDisney TokyoHiroshimaNikkoMoskou & Sint Petersburg en zelfs mijn algemene enthousiasme over Japan. Is dat nou wat mij typeert? Héél globaal misschien. Over mijn normen en waarden heb ik het nog niet eens gehad. Over mijn liefde voor dieren ook niet. Religie en politiek heb ik ook expres verzwegen. Waar ik mij aan erger of waar ik tegen ben ook niet. Waarom niet? Het is niet interessant voor anderen, maar ik voel er ook niet zoveel voor om over écht belangrijke zaken in een blog te schrijven. Daar is het naar mijn idee geen geschikt medium voor.

Alles wat ik heb geschreven is er eigenlijk als een golf uitgekomen. Meestal denk ik tijdens het hardlopen na over alles rondom het leven (dat is, samen met het niet dragen van lenzen, de reden als ik iemand niet zie) en daar komen vaak wel onderwerpen uit waar ik vervolgens dan wel of niet over schrijf. Na mijn kritische beoordeling of ik het wil delen, schrijf ik meestal in zo’n 20 minuten wat ik wil vertellen. Meer dan dat besteed ik er ook niet aan en daardoor zijn mijn bronnen wat matigjes en zitten er altijd wel slechte delen in een bericht. Mijn doel is nooit geweest om zoveel mogelijk mensen te bereiken; ik wil gewoon wat schrijven zodat ik mij er later voor kan schamen of kan vergelijken hoe ik veranderd ben (daarom heb ik Hyves ook nog).

Wat is er veranderd?

Toen ik begon was ik nog HBO-student, nu studeer ik aan Universiteit Twente. Ik woonde in Haarlem, nu gewoon weer in Steenwijk. Toen was ik nog 20, nu 21. Nooit in Rusland en Japan geweest, nu wel. Ik heb mijn eerste duikbrevet gehaald. Nee, maar even serieus. Op zich is er niet bijzonder veel veranderd. Ik ben wat betreft games veel minder gaan spelen en zal mij binnenkort niet eens meer ‘hardcore gamer’ mogen noemen. Ik speel geen online games meer, terwijl ik dat 90% van de tijd speelde. Ik ben nu op de hoogte dat mijn kennis over de game-industrie flink aan het verouderen is door het gebrek aan het volgen en dat ik eigenlijk nooit heel erg veel heb geweten over het onderwerp. Ik ben anime gaan kijken bij gebrek aan goede normale series. Mijn focus in muziek ligt nu weer zoals ‘vroeger’ meer bij hiphop in plaats van rock en metalcore door artiesten als Fresku, Childish Gambino, Tyler the Creator en Earl Sweatshirt. Maar boven dat alles was 2012 voor mij een jaar waarin ik heel erg veel heb nagedacht over het leven, ‘wat te doen na mijn studie’, ‘waar sta ik over vijf jaar’, ‘wie ben ik nou eigenlijk’, ‘moet ik die “ik” gewoon behouden of mij aanpassen om meer succes te behalen waarvan ik weet dat het dan makkelijker lukt’, ‘moet ik meer sarcastische Facebook statusupdates schrijven in de hoop keihard geliked te worden’, et cetera. Dat deed ik daarvoor ook wel, maar ik heb nu meer tijd over door weinig lesdagen. Genoeg emo-shit voor dit bericht.

Statistiekjes

  • Berichten: 65
  • Bezoekers: 9.300 (waarvan 9.000 Nederlanders/Belgen)
  • Bezoekers per bericht: 143 (max. 500, min. 16)
  • Bezoekers per dag: 25

Op zich niet heel erg verkeerd als je het mij vraagt. Al weet ik niet hoeveel mensen binnen een seconde weer weg zijn, maar dit zijn in ieder geval de views. Laat dat de helft zijn (wat belachelijk slecht zou zijn) dan ben ik op zich best tevreden met 70 mensen per bericht die de moeite namen om het te lezen. Als ik iedere dag zou bloggen zou ik daar natuurlijk om moeten huilen, maar dat doe ik niet. Toegegeven, de eerste weken haalde ik met gemak 150 bezoekers per dag, maar toen deed ik ook veel meer mijn best om hem te verspreiden. De best gelezen berichten gaan over Top 10 FPSintroversieKingdom Hearts en Pokémon. Op zich voorspelbaar. FPS is de grootste genre binnen games. Introverten willen meer weten wat er ‘mis’ met ze is. Kingdom Hearts en Pokémon hebben een bizar loyale fanbase.

Pokémon was populair, hier dan één vanuit het Pokémon Center in Tokyo!
Pokémon was populair, hier dan één vanuit het Pokémon Center in Tokyo!

Al met al ben ik best tevreden met het resultaat en zal ik mijn blog vanaf nu af en toe nog gebruiken voor persoonlijke verhalen en reisverhalen en natuurlijk over games als ik er weer een leuk verhaal bij heb verzonnen. Ik heb geen flauw idee of mensen mijn blog daadwerkelijk lezen en al helemaal niet wat mensen ervan vinden. Ik weet ook niet of al mijn lezers mij in het echt kennen of dat juist bijna niemand me kent. Af en toe krijg ik er persoonlijk wel een compliment over, maar die keren zijn op twee handen te tellen. Uiteindelijk hoop ik jullie te kunnen vermaken, overtuigen of te informeren met wat ik vertel. Dat mag ook wel eens. Op naar een veel minder actief tweede jaar!

Een gedachte over “UBIY.nl is 1 jaar!

Reageren!

