Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg

Ik geef het toe, ik voel mij niet altijd even “normaal”. Of nou ja, laat ik het beter verwoorden, ik vind veel dingen niet zo heel erg leuk waarvan mensen ervan uit gaan dat ik ze wel superleuk vind of zou moeten vinden. Maar wat is dat ‘normaal’ eigenlijk en hoe doe je normaal? Ik heb geen flauw idee. Één van de meest bekende uitspraken over en door Nederlanders is “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Niet voor niets staat dit fenomeen in deze lijst die toeristen graag voor zich nemen wanneer ze willen leren over de Nederlandse cultuur. Maar is de betekenis van deze uitdrukking wel terecht? Dit is geen blog post waarin ik mensen bekritiseer over hun manier van leven, maar bekijk ik een enorm logisch verhaal van een iets andere kant dan “normaal”. 😀 Ik stel hier dan ook meer vragen dan dat ik antwoord geef, dus als je het er niet mee eens bent dan hoor ik het graag!

Laten we beginnen bij Van Dale: nor·maal: volgens de regel of gewoonlijk. Volgens de regel. Duidelijk? Maar wat is die ‘regel’ dan. Bedoelen we hier geschreven regels zoals in de Bijbel of in het wetboek? De term “gewoonlijk” zou daar tegenwoordig niet meer bij passen. Het wetboek wordt voor een groot deel wel gevolgd (m.u.v. verkeersregels en verschillende vrijheidsrechten die in het geding zijn), maar neem bijvoorbeeld de Tien Geboden. Hoeveel mensen volgen deze in een tijd als deze nog? Ik zie zelfs dat vele Christenen hier zelf lak aan hebben. Is het dan nog normaal om die regels te volgen? Of is het juist normaal om aangepaste of geen Geboden te volgen? Veel onduidelijk dus. Toch gebruiken we de uitspraak vaak. Tegenstrijdig met de uitspraak zelf natuurlijk, we hebben geen flauw idee wat het betekent, maar toch gebruiken we het veel. Niet echt volgens de regels dus.

En wat als we ongeschreven regels daarbij pakken? De meesten zullen zich juist hierop richten om te bepalen wat normaal is. Dat is pas interessant! Hoe bepalen we dat een ongeschreven regel daadwerkelijk volgens de regel gaat? Moeten we een referendum houden over wat de meerderheid normaal vindt? Lijkt me wat onnodig. Nee, het is toch vele malen beter om een andere betekenis te geven in de uitspraak? Vooral omdat deze uitspraak ‘ons’ beperkt. Met name in ondernemerschap en intelligentie zie ik beperkingen. Wil je voor jezelf beginnen? Doe toch normaal man, ga gewoon werken bij een standaard bedrijf in de binnenstad van je pittoreske thuisstadje. Weet jij het beter dan ik? Wat een betweter en een sukkel! Misschien ook wel interessant om te weten is dat de uitspraak voor het eerst in 1933 gebruikt werd in het boek ‘Onbekende dader’: “De gladjanus telefoneert op z’n slaapkamer om niet gehoord te worden en nu wordt hij toevallig nog beter gehoord dan anders. Doe maar gewoon, manneke, dan doe je gek genoeg…”

Zou het niet veel makkelijker zijn als de term “normaal” de betekenis van “volgens de regel van jezelf” zou dragen? Dat is immers meetbaar, in tegenstelling tot een algemene regel. Haha, dit is hopelijk geen cliché waarin ik iedereen vertel dat ze “gewoon moeten doen wat ze willen”, “schijt moeten hebben aan anderen” of dat ze “gewoon op deze manier geboren zijn”. Nee, het gaat erom dat je  doet wat jij normaal vindt, zolang het maar geen anderen van hun vrijheid berooft. Hoeveel leuker zouden gesprekken met anderen zijn als ze voor één keer eens niet gaan over feesten, top 40 muziek, hoe erg je je zogenaamd schaamt voor je gedrag tijdens het feesten, hoe brak je was na datzelfde feest, welke ‘chicks’ je zou doen, hoe vervelend de NS is en die standaard serie die je kijkt omdat je anders niet kan meepraten met de mensen om je heen? Logisch dan ook dat iemand die zich daar niet mee kan identificeren zich al gauw vindt in, zoals Typhoon het al beschrijft als: “Noem me non- communicatief, omdat ik geen zin heb in onzingesprekken”. Oprechte humor dat over niets gaat valt daar dan weer niet onder. Stel je voor, je wilt op wereldreis. Vervolgens reis je alleen maar door Latijns-Amerika, ziet allemaal op Maya’s gebaseerde stijlen en denkt dat je alle culturen van de wereld nu kent. Zo zie ik dit verhaal ook een beetje. Je hebt een volledig uniek persoon (de wereld), maar toch ga je alleen in op een paar standaard vragen die iedere week weer hetzelfde zijn en allemaal op hetzelfde slaan (één regio). Hoe zonde is dat? En dan laat die persoon vervolgens ook nog eens niet zien wat er achter het uiterlijk schijnt door dezelfde kleding als jij te dragen, dezelfde muziek te luisteren, dezelfde series te kijken en zelfs dezelfde politiek-correcte mening heeft als jij. Althans, zoals jij het zelf laat lijken. Ik kan mij niet voorstellen dat veel mensen zich diep van binnen exact uiten zoals ze zijn. Misschien ben ik hierin te naïef. Misschien heb ik een te positief beeld van wat iemand in zich heeft, maar dan ben ik liever naïef dan dat ik moet beseffen dat personen minder interessant zijn dan ze lijken. Zeker in een individualistisch land als Nederland.

Iedereen is uniek, iedereen is daardoor gek, dus doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. En het leuke is dat het gekke juist datgene is wat iemand zo tof maakt. Wat valt er anders nog te ontdekken?

/ladygagamode-off

2 gedachtes over “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg

  1. Hoi Jeffrey,

    Leuke blog, zet tot nadenken! Mijn grote vraag bij jouw benadering is: hoe weet ik eigenlijk wat ik normaal vind? En wat maakt dat mijn persoonlijke visie op het normale ook geldig is? En als al die vragen beantwoord zijn, hoe voorkom ik dat ik wat ik normaal vind opleg aan een ander. Want: zodra ik dat doe ben ik toch bezig om algemene regel voor wat normaal is te vestigen. (Overigens zijn algemenere regels voor wat meetbaar is wel degelijk meetbaar, namelijk in de wetgeving.)
    Ik krijg de indruk dat wat jij bedoeld met je persoonlijke opvatting over wat normaal is in feite gaat over je eigen grenzen. Dan is kan nog steeds een kader zijn in de samenleving voor wat we met elkaar normaal vinden, ook al is er wel de ruimte om binnen dat kader je eigen invulling te geven. Ben benieuwd naar je mening.

    Like

Reageren!

