Brazilië en al haar charmes

Mijn tweede bestemming zit er weer op. In een soort van snelvaart ben ik door een aantal steden getrokken in het vijfde grootste land ter wereld, Brazilië. Daarmee heb ik zeker niet alles gezien wat ik wilde zien, maar zelfs bij een reis van zes maanden moet je helaas prioriteiten stellen die binnen je route vallen en waar het weer zich voor dient. Het paradijs Ilha Grande bijvoorbeeld heb ik gemist door het slechte weer. Maar daarbuiten heb ik genoeg gezien. Hoog tijd dus weer om mijn ervaringen met jullie te delen. Route: Rio de Janeiro, Paraty, Sao Paulo, Foz do Iguacu.

Brazilië is het eerste Zuid-Amerikaanse land waar ik ben geweest en ik had er dan ook niet heel erg veel verwachtingen van. Gewend aan Azië vielen een aantal dingen mij al heel erg snel op. Brazilië is heel duur in de grote steden, alles is vrij goed geregeld en zeer makkelijk te oriënteren, vrijwel niemand spreekt Engels en alle backpackers en bijna alle Brazilianen zijn supervriendelijk. De prijzen zorgden ervoor dat ik alleen de eerste dag all-you-can-eat pizza ging eten met M&M pizza’s, veel garnalen (blegh) en gelukkig ook genoeg bekende Italiaanse pizza’s. De rest van de dagen alleen maar gekookt, anders had ik na Brazilië al geen budget meer over. Dat alles goed geregeld was voor reizigers werd al snel duidelijk met de bussen, metro’s en hoe makkelijk deze te vinden en te begrijpen zijn. Ook de straten, bewegwijzering en oriëntatiepunten zorgen ervoor dat je hier niet zo snel verdwaald raakt. Dan heb ik het wel over de centra, buitenwijken zijn wat lastiger. Dat Engels een probleem ging worden was wel al duidelijk, maar tegelijkertijd lijken Brazilianen communiceren met handen en voeten niet zo moeilijk te vinden, alles werd al vrij snel duidelijk. Ten slotte zijn de backpackers die ik tegenkom enorm vriendelijk. Iedereen maakt met iedereen een praatje en dat zorgt voor een leuke sfeer in ieder hostel waar ik heb geslapen. Iedereen reist ook voor langere tijd en brengt daarmee een soort van openheid met zich mee. Alles is heel toegankelijk. Hetzelfde geldt voor Brazilianen. Vragen al snel of je hulp nodig hebt en nemen alle tijd om je vervolgens te helpen. Ik versta geen woord van wat ze zeggen, maar het gaat om het idee.

De charme van Rio
Rio de Janeiro is een fantastische stad. Of je nou in het centrum, Copacabana, Botafogo of Ipanema bent, de stad uit overal een combinatie van chillen, party en iets wat ik niet zo goed kan beschrijven, maar hierbij is wel de nodige oplettendheid vereist als je alleen bent. Zeker op het strand met mijn camera werd ik af en toe flink bekeken, dus zwemmen was niet heel erg prettig. De hoogtepunten werden toch wel duidelijk bij het zien van de stad bij Christo Redentor en op de Pao de Azucar – waar ik bij de tweede helaas een bewolkt uitzicht had.

IMG_0177.JPG

IMG_0195.JPG

IMG_0197.JPG
Ipanema

IMG_0196.JPG

IMG_0185-0.JPG
Copacabana

Het kleine koloniale stadje Paraty
Paraty is een op zich niet zo’n interessant stadje waar de mensen wonen, maar de oude stad, waar nu winkeltjes in zitten, is erg pittoresk. Als je zo door de met keien belegde straatjes loopt, heb je al gauw het gevoel in een hele oude stad rond te lopen omringd door witte huizen, kerken en veel beplanting. Bovendien is de omgeving prachtig voor mooie boottochtjes, beetje snorkelen en heb je genoeg kleine watervallen waarin je kunt zwemmen en van kliffen kunt springen.

IMG_0194.JPG

IMG_0193.JPG

IMG_0191.JPG
Met trillende benen hieraf gesprongen, zie brug aan de linkerkant om de hoogte in te schatten 😦

IMG_0190.JPG

Het immense Sao Paulo
Over Sao Paulo hoorde ik van andere reizigers alleen maar negatieve verhalen. Aangezien Niels er gewoond heeft en ook omdat het de grootste stad van Zuid-Amerika is, wilde ik toch even voor mezelf een beeld scheppen van deze grote stad. Voor zover ik ervaren heb is het een stad zonder highlights, maar tegelijkertijd een stad waar het leuk is om te zijn. Op de Banespa toren in het centrum heb je een prachtig uitzicht over de stad en dan pas besef je hoe groot Sao Paulo is en hoeveel wolkenkrabbers hier staan. Met tips van Perola en Niels heb ik genoeg toffe shizzle gezien in een stad waar anderen zo negatief over waren. De laatste dag zou ik trouwens met een Venezolaanse man en een Colombiaanse vrouw door Sao Paulo lopen, maar al gauw bleek dat het gewoon een truc was om alleen met die vrouw te gaan :’) Vervolgens bijna vijf uur lang met een vrouw gelopen die geen woord Engels sprak – ik spreek echt bijna geen Spaans – terwijl ze steeds dichter tegen me aan liep en steeds vaker haar arm met de mijne haakte. Super awkward dus.

IMG_0181.JPG

IMG_0189.JPG

IMG_0188.JPG

Het gebulder van Iguacu watervallen
Mijn laatste bestemming in Brazilië was Foz do Iguacu, een aaneensluiting van 180 watervallen in een breedte van drie kilometer. Iguacu was verreweg mijn hoogtepunt in Brazilië. Het enorme lawaai, het opspattende water, het uitzicht – alles was supervet. Alles was wat te toegankelijk en het zag er een beetje uit als een pretpark, maar de watervallen zelf maakten dit helemaal goed. Ik heb dit zowel aan de Braziliaanse als Argentijnse kant bezocht. Aan de Argentijnse zijde zijn we een boot ingestapt om kleddernat gemaakt te worden onder de watervallen en de kracht op een kleine afstand aan te voelen. Wat een ervaring.

IMG_0178.JPG

IMG_0179.JPG

Mijn volgende stap – en waar ik nu ben – is Paraguay, ook hierover kunnen jullie weer een update verwachten.

Groetjens.

IMG_0167.JPG

IMG_0180.JPG

5 gedachtes over “Brazilië en al haar charmes

  1. Prachtige blog weer Jef. Mooie foto’s ook. Ik mis alleen een selfie met je nieuwe Colombiaanse vriendin, haha. Valt me mee dat ze je jou niet heeft ‘gerold’. Zal wel komen omdat Brazilië een aanslag was op je budget. Veel plezier in Paraguay.

    Like

  2. Hoi, Jef… Ik keek al uit naar je blog. Wat een mooie foto’s… Ik heb weer genoten van je verhaal! Mooi geschreven. Ik had je wel eens willen zien met die Zuid Amerikaanse schone. Ze had graag met je meegegaan de hele reis en uiteindelijk naar Nederland.
    Geniet van de komende landen/steden.

    Like

  3. Joo! Gave pica’s! Die watervallen lijken me echt te gek. Ik moest wel lachen om die foto van dat groepje in het water :p we wachten je volgende blog weer af 🙂

    Like

Reageren!

