Chili: van sneeuw, tot groene valleien, grote steden en een hete woestijn

Na bijna twee maanden in flink tempo te hebben gereisd zonder enige rust was ik aan het eind van Argentinië, in Mendoza, helemaal kapot. In mijn verhaal over Paaseiland werd al duidelijk dat ik hier weer even tot rust gekomen was. Hoog tijd om het tempo in Chili weer wat op te schroeven.

Voordat ik mijzelf zo moe gemaakt had, was ik de grenzen van Chili al overschreden in Patagonië. Het rustige dorpje Puerto Natales was de uitgangsbasis voor twee dagen hiken in het nationaal park Torres del Paine. Ik ging een daghike doen met een groepje Amerikanen die een half jaar in Buenos Aires studeren, terwijl zij verder gingen om de W-trek te doen (achteraf zonde dat ik dit niet heb gedaan). De gehele omgeving was indrukwekkend, maar helaas had ik het ongeluk dat het weer niet mee zat. De torens (google maar naar Torres del Paine) heb ik in het begin kunnen zien, maar waren helaas volledig omringd door dikke wolken toen we dichtbij de top waren. Tijdens mijn tweede hike zocht ik naar poema’s, maar hoe meer opengescheurde vicuña’s (familie van de lama) ik zag, hoe meer ik begon te twijfelen of ik de poema wel echt wilde zien.

Na Argentinië was het tijd om de reis met Marthe te beginnen in Santiago de Chile. Een grote stad aan de uiteinden van de Andes, wat een indrukwekkende skyline biedt. Verder heeft de stad ook maar weinig te bieden, dus waren we blij verrast toen we heel erg random in een soort van demonstratie/festival stonden en dat iedereen luidkeels voetbalachtige koren meezong die altijd eindigden met “vive Jesus”, “yo amo jesus”, etc. In minder dan een minuut tijd waren wij van enige toeschouwers van een klassiek optreden voor Jezus onderdeel geworden van een groep van een paar duizend met vlaggen zwaaiende rood, wit en blauw menigte.

Valparaiso was de tweede stad die we wilden zien. Deze havenstad kenmerkt zich doordat het gebouwd is tegen de bergen op, met vele gekleurde huisjes en een hele liberale sfeer. Loop door de gekleurde straatjes vol met hele vette graffiti en je proeft alleen maar hipster. Zo ook bij de jonge Chilenen die hier wonen. Compleet anders dan de rest van het land. Een hele toffe stad om eens een dagje doorheen te lopen.

De volgende stap was La Serena met bijhorende Elqui-vallei. Een schijnbaar magische vallei waar veel UFO’s zijn gespot. Het zal wel liggen aan de pracht van Noord-Argentinië, maar dit viel toch wel heel erg tegen.

De afsluiter van Chili was San Pedro de Atacama, een klein toeristendorpje middenin de woestijn. Hier hebben we gefietst door de Valle de la Luna, een schitterende vallei waar de ene toffe rotsformatie zich opvolgt met een andere. De terugweg was na zonsondergang enorm spannend. We hadden één fietslichtje meegekregen en er stonden geen lantaarnpalen, dus moesten we ons vertrouwen leggen op dat ene lampje. Doordat er zo weinig leven is in de woestijn en hier blijkbaar de ozonlaag dunner is, zie je ’s nachts een superheldere sterrenhemel. Zo waren met en zonder een telescoop Mars en Uranus te onderscheiden, was de melkweg heel duidelijk te zien en kregen we uitleg over verschillende sterrenbeelden. Heel cool.

Hoog tijd dan weer om vanaf San Pedro de grens over te gaan naar Bolivia. Op naar de zoutvlakte bij Uyuni!

IMG_0264.JPG
Nationaal park Torres del Paine

 

IMG_0389.JPG
Een mars voor Jezus in Santiago

 

IMG_0388.JPG
Palacio del Moneda in Santiago

 

IMG_0390.JPG
Eén uitzicht op Santiago vanaf een heuvel midden in de stad

 

IMG_0384.JPG
Fietsen door de Atacamawoestijn

 

IMG_0385.JPG
Vicuña in de Elqui-vallei

 

IMG_0387.JPG
Eén van de vele met grafiti bespoten steegjes van Valparaiso

 

IMG_0386-0.JPG
Elqui-vallei

 

2 gedachtes over “Chili: van sneeuw, tot groene valleien, grote steden en een hete woestijn

  1. Weer een prachtige Blog Jef. Je belevenissen worden steeds indrukwekkender. Mooie foto’s die de verschillen in natuur en cultuur leuk laten zien. Veel plezier in Peru nog.

    Like

Reageren!

