Georgetown (en Guyana)

 

Stadhuis

 

Vanaf Manaus reed ik via Boa Vista naar de Guyanese grensstad Lethem. In Lethem werd al snel duidelijk dat ik 8 uur moest wachten voordat het busje naar Georgetown zou vertrekken, een 16-uur durende tocht over een slecht onderhouden zandweg, over de savanne en door de jungle. Onderweg stopte de chauffeur en vertelde ons dat we onze hangmat moesten ophangen om te gaan slapen. Diep in de nacht vertrokken we weer en uren later kwam ik aan bij het stadhuis van Georgetown.

Eigenlijk was Georgetown niet veel meer dan een tussenstop om naar Suriname te gaan. Helaas werd mij hier verteld dat ik een Surinaamse toeristenpas nodig had en de ambassade was die dag al gesloten. De dagen erna waren zondag en mashramani (carnaval op ‘Republic Day’), dus ook gesloten. Na carnaval kon ik dan eindelijk mijn pas aanvragen en de dag daarna vertrekken met een busje naar Paramaribo.

Georgetown is een unieke stad voor Zuid-Amerika. In de stad wonen Creolen, Chinezen en Hindoestanen, en nooit zag ik mensen samen van een verschillende groep. De gebouwen en de voertaal laten zien dat Engeland er een grote rol heeft gespeeld. Alle gebouwen zijn slecht onderhouden en hebben last van afbladderende verf. De stad is ongelooflijk smerig en ik heb zelden zoveel zwervers gezien. Toch heeft de stad een interessante sfeer en werd carnaval op een leuke manier gevierd. Oké, zelfs meisjes van een jaar of vijf waren aan het daggeren, de muziek stond zo hard dat alle autoalarmen om de zoveel seconden afgingen en de sfeer voelde niet zo veilig. Aan het eind van de dag had iedereen genoeg alcohol naar binnen gegoten en ontstonden er wat opstoppingen. Tijdens zo’n opstopping begonnen ineens flink wat jongens te vechten en kon ik nog net de hand van een zakkenroller uit mij rugzak slaan. Hij had nét niet mijn GoPro te pakken.

 

De stad was sowieso best vreemd. De hele dag werd ik ‘white boy’ genoemd, soms leuk en soms intimiderend. Ik heb verschillende straatraces gezien waar ze echt bizar snel reden en ik nog steeds afvraag hoe niemand geraakt werd. En de dierentuin heeft hokjes waar de dieren net inpassen.

2 gedachtes over “Georgetown (en Guyana)

  1. Alweer carnaval Jef. Je wordt zo nog eens een echte party animal! Voor slechts een tussenstop toch weer een interessante ervaring rijker. Je hebt in ieder geval je GoPro kunnen behouden, wat een ramp als je die kwijtgeraakt zou zijn. Als je straks thuis bent, mag je ons jouw dagger kunsten tonen. De verwachtingen zijn hier heel hoog gespannen.

    Like

  2. Haha ik had je er inderdaad graag tussen zien daggeren…
    Prachtige en fleurige foto’s van het carnaval. Nou…het einde is in zicht…Geniet nog even van je laatste 2 weken….ik ben zo benieuwd naar al je verhalen…
    Dikke kus💋💋💋💋💋

    Like

Reageren!

