Suriname

Suriname was dan alweer mijn allerlaatste nieuwe bestemming tijdens deze trip. Een land die ik per se nog wilde zien. Voor de natuur, de Nederlandse invloed, de mensen en ook omdat ik van veel verschillende personen goede verhalen had gehoord. 









Mijn tijd in Suriname was beperkt tot iets langer dan een week, maar dat vond ik een mooie tijd om een goed idee te krijgen van het land. Direct bij de douane na de ferry vanaf Guyana kon ik na al die tijd gewoon weer Nederlands spreken. Een enorme opluchting, want het is vrij vermoeiend om jezelf al die tijd verstaanbaar te maken in een taal die je niet beheerst. Vanaf de eerste momenten tot de vlucht naar Aruba ben ik verrast door de vriendelijkheid van de Surinamers. De vele grappen, maar ook het direct willen helpen zorgen ervoor ik de vriendelijkheid en openheid hier heb ervaren als één van de beste in Zuid Amerika. En wat ook al gauw genoeg opviel waren de kooitjes met kleine vogeltjes die veel mannen de hele dag met zich meesleepten, vooral net buiten Paramaribo. Hilarisch om te zien. 

Ik begon met een tocht door de binnenlanden op weg naar de Blanche Marie vallen. De omgeving was prachtig, de vallen waren best leuk om te zien. Het eerste ontging mij denk ik een beetje doordat ik toch al best een tijd in primair regenwoud had gezeten in Venezuela en Brazilië, waardoor ik het niet echt meer kon waarderen. De vallen waren helaas erg droog en daardoor net iets meer dan een normale stroomversnelling. Daarnaast ging er wat mis met ons vervoer, waardoor de hele opeenstapeling erg teleurstellend was. Als afsluiter bezochten we nog een dorpje Apoera. Best leuk, maar voor Zuid Amerikaanse begrippen heb je er echt helemaal niets te zoeken. 

Met een positief gevoel wilde ik de rest van de dagen in Suriname goed besteden. Paramaribo is een vrij leuke stad met een groot aantal witte, houten gebouwen, Nederlandse forten en een vrij chaotisch karakter. Naar mijn idee zijn alle herkomsten hier, in tegendeel tot Guyana, goed gemixt en dat is ook goed te zien aan de vele religieuze gebouwen die allemaal dichtbij elkaar gebouwd zijn. Alles is net als in Georgetown slecht onderhouden, ook hier hangt het verf er in vellen bij. Vooral Fort Zeelandia vond ik leuk om te bezoeken met een prima museum en het voelt echt alsof je in een Nederlandse binnenstad bent, ook al is het maar heel klein. Verder fietste ik nog naar Fort Nieuw Amsterdam en de plantages Mariënburg, Frederiksdorp en Peperpot. Voor Nederlanders allemaal erg interessant, voor mensen met een andere nationaliteit niet zo boeiend. De 5% niet Nederlanders die ik sprak vonden het buiten de sfeer dan inderdaad ook niet zo fantastisch. 







Suriname is een ontzettend toegankelijk land. Alles in eigen taal, overal wel ergens een tour naar toe, supervriendelijke mensen en ik kan mij weinig inbeelden wat er mis zou kunnen gaan. Behalve voor mensen die er niet tegen kunnen als alles 1-2 uur later gebeurd dan gepland. Voor backpackers is het alleen veeeeel te duur en het heeft dan ook echt meer gekost dan vele landen waar ik een maand heb gezeten. Toch ben ik blij dat ik het eens heb mogen ervaren 🙂 Een hele mooie toevoeging aan mijn trip. Mijn laatse verhaal over Colombia komt wanneer ik weer in Nederland ben (20 maart). 

3 gedachtes over “Suriname

  1. Weer mooi verhaal Jeffrey. Kan me voorstellen dat asuriname wat minder aantrekkelijk is dat de andere landen waar je bent geweest.
    Nog een weekje en dan ben je eindelijk weer thuis. Veel meegemaakt, wat je altijd bij zal blijven. Goede reis en tot volgende week. Geniet nog even van Colombia.

    Groetjes, Jan en Dieuwertje.

    Like

  2. Lieve Jef,
    Gelukkig geniet jij je nog volop van je laatste weekjes, maar ben ik (sorry) al helemaal bezig met je thuiskomst….ik wil je zo graag even weer kunnen zien en gewoon gezellig met je praten en lachen om je humor. Nog 1 weekje en ik tel al af… Geniet nog van colombia en vrijdag zullen we je met open armen ontvangen….! Heb ik zin in! Geniet tot de laatste minuut! Deze herinnering raak je nooit weer kwijt. Wat een geweldige reis. En ik ben verschrikkelijk trots dat je dit in je eentje hebt gedaan. Je bent een kanjer! Dikke kus!

    Like

    1. Nou Jef, je laatste reisverslag terwijl je onderweg bent. Leuk dat je toch nog Suriname hebt meegepakt, een land dat ik zeker nog een keer wil gaan bezoeken. Ben daarom erg benieuwd naar je ervaringen.

      Like

Reageren!

